ارزشیابی مواجهه شغلی و پایش بیولوژیکی کارگران ماسه شویی با گرد و غبار سیلیس کریستالی

چکیده:
سابقه و هدف
سلامت کارگران صنعت ماسه شویی می تواند به دلیل مواجهه شغلی با گرد و غبار سیلیس در معرض خطر قرار گیرد. هدف این مطالعه، ارزشیابی مواجهه شغلی و پایش بیولوژیکی کارگران ماسه شویی با گرد و غبار سیلیس کریستالی بود.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی تحلیلی بود. افراد موردمطالعه دو گروه دارای مواجهه با سیلیس شامل کل کارگران ماسه شویی دو رود به تعداد 44 نفر و بدون مواجهه (شاهد) شامل کل کارگران فضای سبز شهرداری به تعداد 63 نفر بودند. مواجهه شغلی کارگران به گرد و غبار سیلیس تنفسی وگرد و غبارکلی تنفسی به ترتیب طبق روش های 0600 و 7602 سازمان ملی بهداشت و ایمنی شغلی، کشور آمریکا انجام شد. پایش بیولوژیکی برای تجزیه وتحلیل غلظت مالون دی آلدئید سرم خون کارگران گروه مواجهه و شاهد نیز بر اساس روش کاراتاس انجام شد. نمونه برداری خون کارگران بر اساس موافقت کتبی کارگران موردمطالعه، طبق بیانیه هلسینکی انجام شد. تجزیه وتحلیل آماری داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری پیرسون، تی تست و رگرسیون خطی انجام شد.
یافته ها
مواجهه شغلی 55/54% از کارگران ماسه شویی با گرد و غبار کلی تنفسی ازحداستاندارد تعیین شده در ایران mg/m3 3 بیشتر بود. میانگین مواجهه کارگران گروه مواجهه و شاهد با گرد و غبار سیلیس تنفسی برای 8 ساعت کار روزانه به ترتیب 002mg/m3/0±010/177،0/0±219/0 برآورد شد. مواجهه شغلی همه کارگران ماسه شویی از حد استاندارد تعیین شده در ایران 025mg/m3/0 بیشتر دیده شد. همچنین غلظت مالون دی آلدئیدسرم خون افراد گروه مواجهه و شاهد به ترتیب 68/4±40/75،19/10±64/36 برحسب میکرومولار محاسبه شد.
نتیجه گیری
با توجه به همبستگی مثبت معنی دار آماری بین تراکم گرد و غبار سیلیس تنفسی با مالون دی آلدیید سرم خون کارگران ماسه شویی (881/0=r و0001/0>P-value)، پایش بیولوژیکی دوره ای همراه با اقدامات کنترلی در ارتقای سلامت کارگران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!