تاثیرات حفاظتی تغییر اقلیم براساس ریزمقیاس سازی دمای پیش بینی شده در قرن 21 (مطالعه موردی: دو ایستگاه ارازکوسه و نوده در استان گلستان)

چکیده:
ارزیابی تاثیرات بالقوه تغییرات اقلیم در قرن 21 میلادی بر توزیع گونه ها و فرایندهای اکولوژیکی به سناریوهای اقلیمی با تفکیک‏پذیری مکانی کافی نیاز دارد. در پژوهش حاضر عملکرد سناریوهای SRES و RCP در پیش‏بینی دمای کمینه و بیشینه ایستگاه های ارازکوسه و نوده، واقع در استان گلستان در دوره های زمانی 2046 2065 و 2080 2099 نسبت به دوره پایه 1986 2005 مقایسه شد. بدین منظور از هشت مدل GCM و شش سناریوی انتشار و مدل‏های ریزمقیاس نمای LARS-WG و SDSM استفاده شد. نتایج نشان داد در بین سناریوهای انتشار قدیم، A1B و در بین سناریوهای جدید، RCP 8.5 بیشترین افزایش دما را برای هر دو ایستگاه پیش‏بینی کردند. مقدار افزایش دما به طور نسبی از سناریوی RCP 2.6 به سمت سناریوی RCP 8.5 افزایش می‏یابد. در هر دو سناریوهای جدید و قدیم، دمای تابستان آینده ممکن است با نرخ بیشتری نسبت به دیگر فصول افزایش یابد. همچنین در این تحقیق گسترده‏تر بودن تغییرات دما با مدل‏ MICP5 و سناریوهای RCP نسبت به مدل‏های MICP3 و سناریوهای SRES به وضوح مشاهده شد. تفاوت‏ها در پیش‏بینی ها توسط سناریوها بیانگر وجود عدم قطعیت است. به‏طور کلی، عدم قطعیت به محدوده وسیعی از برآورد تاثیرات تغییر اقلیم منجر می‏شود. بنابراین، با توجه به پیش‏بینی های متنوع آینده دما، در صورت انتخاب فقط یک یا تعداد محدودی از مدل های گردش عمومی جو، برداشتی اشتباه درباره تغییرات اقلیمی ‏آینده ایجاد می‏ شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
597 تا 609
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646888 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!