ارزیابی تاثیر برخی سازه های محیطی بر وقوع تعادل منفی انرژی در گاوهای شیری ایران با استفاده از یک مدل خطی تعمیم یافته لجستیک

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
در گاوهایی با ظرفیت ژنتیکی بالا، میزان خوراک مصرفی قبل از زایمان کاهش می یابد که در پی آن، تعادل منفی انرژی رخ می دهد. تعادل منفی انرژی، بخشی از فیزیولوژی طبیعی گاوها در اوایل دوره ی شیردهی است. با این حال، وقوع این پدیده، اثرات منفی شدیدی بر تولید و سلامت گاوهای شیری می گذارد. هدف از این تحقیق، برآورد اثر برخی از عوامل موثر بر وقوع تعادل منفی انرژی در گاوهای شیری ایران می بوده است.
مواد و روش ها
تعداد 784532 رکورد روز آزمون متعلق به 93259 راس گاو شیری شکم اول در 660 گله که طی سال های 1382 الی 1392 زایش داشتند، مورد استفاده قرار گرفت. برای بررسی احتمال وقوع تعادل منفی انرژی، یک مدل خطی تعمیم یافته لجستیک به کمک رویهGLIMMIX نرم افزار آماری SAS بر داده ها برازش داده شد. در مدل مزبور، اثر سازه های استان (10 استان)، گامه ی شیردهی (10 ماه)، فصل تولید، سن در هنگام نخستین زایش (دو گروه 1- کمتر یا مساوی 25 ماه 2- بیشتر از 25 ماه)، نوع اسپرم پدر حیوان (سه گروه 1- اسپرم ایرانی 2- اسپرم کانادایی 3- اسپرم آمریکایی)، سال زایش (1392-1382)، شمار سلول های بدنی در شیر روزانه (دو گروه 1- کمتر یا مساوی 200 هزار در میلی لیتر 2- بیشتر از 200 هزار در میلی لیتر)، نوع ژنوتیپ گاو (دو گروه 1- زینه یا آمیخته ارتقاء یافته به-سمت اصیل 2- اصیل هلشتاین)، مقدار شیر روز آزمون (به عنوان متغیر کمکی)، تنوع درون گله ای برای تولید شیر (دو گروه 1- تنوع بالا 2- تنوع پائین)، و همچنین اثر متقابل بین گامه ی شیردهی و فصل تولید، قرار داده شدند. با استفاده از رکوردهای روز آزمون درصد چربی و درصد پروتئین شیر در هر ماه شیردهی (و به دلیل در دسترس بودن آن ها تحت شرایط عملیاتی در گاوداری ها) و نقطه ی آستانه ای 12/0 ، متغیر وابسته به صورت دوتایی (کد صفر برای عدم وقوع و کد یک برای وقوع تعادل منفی انرژی) تعریف گردید.
یافته ها
همه ی سازه های گنجانده شده در مدل، به جز سن در هنگام اولین زایش، اثر معنی داری از لحاظ آماری بر وقوع تعادل منفی انرژی داشتند (P<0/0001).بیشترین و کمترین وقوع تعادل منفی انرژی به ترتیب مربوط به نتاج گاوهای نر کانادایی و گاوهای نر ایرانی بود. گاوهایی که در فصل زمستان و پاییز تولید کرده بودند به ترتیب بیشترین و کمترین وقوع تعادل منفی انرژی را نشان دادند. وقوع تعادل منفی انرژی در گاوهای زینه کمتر از گاوهای اصیل هلشتاین بود. در گامه اول شیردهی بیشترین و در گامه هفتم شیردهی کمترین وقوع تعادل منفی انرژی وجود داشت. گله هایی که دارای تنوع بالایی در تولید شیر هستند، نسبت به گله های با تنوع پایین، از وقوع تعاد منفی انرژی بیشتری برخوردار بودند. میانگین احتمال وقوع تعادل منفی انرژی در گاوهایی با شمار سلول های بدنی شیر بیش از 200 هزار در میلی لیتر بیشتر ازگاوهایی بود که شمار مزبور در شیر روزانه شان کمتر از 200 هزار در میلی لیتر بود.
نتیجه گیری
استفاده بیشتر از اسپرم های آمریکایی (همراه با برآورده شدن احتیاجات غذایی گاوهای پرتولید)، مدیریت متناسب با احتیاجات دام در فصل زمستان، استفاده بهینه از گاوهای زینه در طرح های اصلاح نژادی، توجه بیشتر به گاوهای تازه زا، یکنواختی تولید شیر گاوها در گله و همچنین بهبود وضعیت بهداشت و سلامت دام از جمله توصیه هایی است که می توانند برای کاهش وقوع تعادل منفی انرژی، مفید واقع گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!