جداسازی و شناسایی آکانتامبا از رودخانه های منطقه تنکابن، مازندران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
گونه های مختلف آمیب آکانتامبا به فراوانی در نمونه آب وخاک وجود دارند و در آزمایشگاه ها از بخش ها و تجهیزات شستشوی چشم جداسازی شده اند. این تک یاخته ها به عنوان عامل ایجاد عفونت های فرصت طلب، خصوصا در بیماران مبتلابه ایدز و دریافت کنندگان اعضا مطرح می باشند. هدف از این مطالعه، جداسازی و شناسایی آمیب آکانتامبا از رودخانه های منطقه تنکابن می باشد.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است. در این پژوهش 100 نمونه از آب رودخانه های شهرستان تنکابن جمع آوری و بعد از فیلتر نمودن، در محیط کشت آگار غیرمغذی کشت داده شدند. سپس آمیب های اکانتامبا با استفاده از بررسی مورفولوژی و رنگ آمیزی با تری کروم و واکنش زنجیره پلی مراز (PCR) مورد ارزیابی و شناسایی قرار گرفتند. درنهایت با استفاده از انجام سکانس گونه شایع مشخص گردید.
یافته ها
23 نمونه (23%) ازلحاظ مورفولوژی آمیب آکانتامبا شناسایی شدند که با استفاده از پرایمرهای اختصاصی 18SrRNA با تکثیر قطعه 500 جفت بازی تائید شدند. بعد از تعیین توالی، مشخص شد که ژنوتیپ آکانتامبا، متعلق به یک گونه جدید آکانتامبا پالستیننزیز (Acanthamoeba palestinensis) می باشد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان می دهد که گونه آکانتامبا پالستیننزیز که یکی از عوامل ابتلا به التهاب قرنیه آمیبی در ایران می باشد در آب های شهر تنکابن وجود دارد، لذا پزشکان و برنامه ریزان سلامت این منطقه به بیماری زایی این آمیب توجه داشته و مردم را از خطر به آلوده شدن آن آگاهی دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!