ارزیابی اثر ضد میکروبی فیلم های بر پایه کیتوزان و جدایه پروتئینی آب پنیر حاوی اسانس سیر و اسانس نانو لیپوزومی سیر برعلیه لیستریا منوسیتوژنز، اشریشیاکلی O157:H7و استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
بسته بندی های ضد میکروبی فعال روش نوینی برای افزایش ایمنی و زمان نگهداری مواد غذایی می باشد. در این مطالعه اثر ضد میکروبی فیلم های کیتوزان و جدایه پروتئینی آب پنیر حاوی اسانس سیر و اسانس نانولیپوزومی سیر بر لیستریا منوسیتوژنز، اشریشیاکلی O157:H7 و استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
این مطالعه در سال 1393 صورت گرفت و به منظور تعیین اثر ضد میکروبی فیلم ها از روش انتشار دیسک استفاده شد. فیلم ها به صورت دیسک های مدور با قطر 9 میلی متر بریده شدند و بر روی پلیت های آگار آبگوشت قلب و مغز تلقیح شده با میکرورگانیسم های مورد آزمایش قرار گرفتند. سپس پلیت ها در دمای 37 درجه سلسیوس به مدت 24 ساعت گرمخانه گذاری گردید و پس از آن قطر هاله عدم رشد با کولیس دیجیتال اندازه گیری گردید. آنالیز آماری نیز با آزمون واریانس یک طرفه به همراه تست تکمیلی توکی صورت پذیرفت.
یافته ها
: این مطالعه آشکار ساخت که فیلم های کیتوزان و جدایه پروتئینی آب پنیر به صورت خالص یا حاوی اسانس نانولیپوزومی سیر هیچ گونه اثر مهاری بر میکروارگانیسم های موردمطالعه نداشتند. افزودن اسانس سیر با غلظت 2 درصد و بالاتر به محلول کیتوزان منجر به ایجاد اثر ضد میکروبی فیلم کیتوزان برعلیه تمام میکروارگانیسم ها گردید درحالی که افزودن میزان 3 درصد و بالاتر از اسانس سیر به محلول جدایه پروتئینی آب پنیر منجر به اثر ضد میکروبی مذکور شد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که به ترتیب استافیلوکوکوس اورئوس و لیستریا منوسیتوژنز حساسیت بالاتری نسبت به اثر ضد میکروبی فیلم های کیتوزان و جدایه پروتئینی آب پنیر حاوی اسانس سیر داشتند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که فیلم های حاوی اسانس سیر پتانسیل استفاده به عنوان یک بسته بندی ضد میکروبی فعال را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!