بررسی فراوانی ژن های پمپ افلوکس norA و norB در سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس و بررسی نقش آن در ایجاد مقاومت به سیپروفلوکساسین

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اخیرا مقاومت به سیپروفلوکساسین در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یکی از چالش های مهم مطرح می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی ژن های پمپ افلوکس norA و norB در سویه های بالینی استافیلوکوکوس اورئوس و ارزیابی نقش آن ها در مقاومت به سیپروفلوکساسین بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه تعداد 250 نمونه بالینی درحدفاصل سال های 1395-1394 از بیمارستان های مختلف شهر تهران جمع آوری شد و ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس با روش های میکروبیولوژیک شناسایی شدند. الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش انتشار دیسک بر اساس دستورالعمل CLSI انجام گرفت. هم چنین، وجود ژن های پمپ افلوکس norA و norB در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین با روش PCR مشخص گردید. درنهایت پمپ های افلوکس ازنظر فعال بودن توسط تعیین MIC سیپروفلوکساسین و اتیدیوم بروماید مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از میان 250 نمونه بالینی، تعداد 50 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس جداسازی شد و نتایج حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که 68 درصد از نمونه ها (34 نمونه) مقاوم به متی سیلین و از میان این ها 24 درصد (12 نمونه) مقاوم به سیپروفلوکساسین بودند. فراوانی ژن های norA و norB در سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین به ترتیب 100% و 83% بودند. هم چنین، پمپ افلوکس تمامی سویه های مقاوم ازنظر فنوتیپی فعال بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که پمپ های افلوکس norA و norB در ایجاد مقاومت به سیپروفلوکساسین نقش اساسی دارند و بررسی حضور این ژن ها می تواند در پیشنهاد الگوی درمانی حائز اهمیت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!