ارزیابی عملکرد پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی سطح شهر یزد بر اساس مدت زمان لازم جهت حضور بر بالین بیماردر سال1392

چکیده:
مقدمه
یکی از اجزاء ضروری و سرنوشت ساز در در مان بیماران بدحال، خدمات پزشکی اورژانس می باشند. اصلی مشترک در خدمات اورژانس پیش بیمارستانی وجود دارد که بصورت یک هدف در آمده است و آن عبارت است زمان پاسخ 8 دقیقه یا کمتر جهت حمایت پیشرفته از زندگی افراد در حوادث تهدید کننده حیات. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد اورژانس پیش بیمارستانی شهر یزد بر اساس مدت زمان لازم جهت حضور بر بالین بیمار در سال 92 انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است که بصورت مقطعی انجام شده است. روش جمع آوری داده ها بصورت سرشماری و روش تحلیل داده ها بصورت کیفی بوده است به این صورت که بر اساس روش لیکرت عملکرد قبل از 8 دقیقه به عنوان عملکرد عالی تا 8دقیقه عملکرد خوب و بالاتر از 8 دقیقه عملکرد ضعیف در نظر گرفته شده است.
یافته ها
طبق داده های بدست آمده از پژوهش، در طول سا ل 92 به تفکیک پایگاه های سطح شهر یزد بهترین میانگین عملکرد زمانی مربوط به پایگاه منطقه 4 با 58/8دقیقه و ضعیف ترین عملکرد مربوط به پایگاه منطقه 6 با 01/12 دقیقه بوده است. عملکرد ماموریتهای شهری مرکز مدیریت حواث و فوریتهای پزشکی استان یزد بطور کلی در سال 92 عبارت بود از: 84/9 دقیقه. یافته ها نشان دادند که بالاترین میانگین عملکرد زمانی مربوط به فصل زمستان با 2/10 دقیقه و کمترین میانگین زمان عملکردی مربوط به فصل تابستان با 47/9 دقیقه بوده است. در ادامه نتایج چنین نشان دادند با اینکه تعداد ماموریتها در فصل تابستان نسبت به زمستان بیشتر بوده است، 7/25% در مقابل 1/24%، ولی میزان فوتی ها در این فصل کمتر از فصل زمستان بوده است ( 31/22% در مقابل 54/27% ).
نتیجه گیری
در مقایسه اطلاعات بدست آمده حاصل از یافته های پژوهش، به تاثیر مدت زمان ماموریت در کاهش میزان مرگ و میر پی برده شد لذا با توجه به حساسیت فعالیت های اورژانس های پیش بیمارستانی لزوم توجه به بازه زمانی ماموریتهای شهری مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یزد آشکار گردید که این مهم جز با توجه و نظارت مسئولین مربوطه و تهیه شرایط و امکانات کافی مقدور نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!