بررسی تولید ورمی کمپوست از باگاس اصلاح شده و پسماند آشپزخانه با استفاده از کرم ایزنیا فوئیتیدا

چکیده:
مقدمه
رشد جمعیت و شهرسازی، مدیریت مواد زائد جامد را به یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی در دنیا تبدیل کرده است و در سالهای اخیر استفاده از کرم های خاکی برای دفع زائدات و تبدیل آنها به مواد سودمند مورد توجه قرار گرفته است.هدف از این مطالعه تولید ورمی کمپوست از باگاس و پسماندهای آشپزخانه توسط کرم خاکی ایزنیا فوئیتیدا می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه ک بصورت تجربی انجام شد، تیمارهای باگاس و مواد زائد آشپزخانه با سه بار تکرار ( در مجموع 9 واحد آزمایشگاهی) تهیه شد. پارامترهایpH ، کل کربن آلی، نیتروژن کجلدال، فسفر دردسترس و پتاسیم کل به مدت 60 روز اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که با گذشت زمان pHفرایند روند کاهشی داشته، و در تیمار شاهد مقدار 13/0±36/6، در نسبت 1:1 (مخلوط باگاس با زائدات آشپزخانه)15/0±79/6و در تیمار با نسبت 1:2 62/2±58/6 حاصل شد. .همچنین نتایج کاهش در کل کربن آلی (TOC) ،نیتروژن کجلدال (TKN) ، C/N و افزایش در فسفردر دسترس(P) و پتاسیم (K) را نشان داد. در تیمار شاهد مقادیر TOC، TKN و C/N به ترتیب 41/20%، 5/9% و 12% کاهش یافته و مقادیر P و K 32% و 37/31% افزایش یافت. در نسبت 1:1 مقادیر TOC، TKN و C/N به ترتیب 4/50%، 7/39% و9/17% کاهش یافته و مقادیر P و K 5/50% و 7/54% افزایش یافت. در نسبت 1:2 مقادیر TOC، TKN و C/N به ترتیب 54%، 33% و 2/31% کاهش یافته و مقادیر P و K 18/52% و 17/57% افزایش یافت.
نتیجه گیری
مناسبترین مخلوط کمپوست باگاس با زائدات آشپزخانه جهت تهیه ورمی کمپوست در نسبت 1 به 2 مشاهده شد و در اکثر پارامترهای های اندازه گیری شده برتری خود را نسبت به سایر تیمارهای مورد آزمایش آشکار نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!