ارتباط سلامت معنوی و اضطراب در سالمندان بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی

پیام:
چکیده:
اهداف اضطراب و دیسترس های معنوی یکی از مشکلات شایع بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی است. این مشکل در سالمندان به دلیل اختلال در سازوکارهای سازگاری آنان بیشتر احساس می شود. مطالعات نشان داده سلامت معنوی با وضعیت جسمانی و روانی افراد ارتباط دارد؛ اما ارتباط سلامت معنوی با اضطراب شخصیتی و موقعیتی هنوز واضح نیست. ازاین رو پژوهش حاضر باهدف بررسی ارتباط بین سلامت معنوی با اضطراب در سالمندان بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب انجام شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی و از نوع همبستگی بود. 66 بیمار قلبی سالمند بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. پرسش نامه سلامت معنوی الیسون و پالوتزین و اضطراب اسپیلبرگر برای بیماران تکمیل شد. داده ها با استفاده از نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنووا در سطح معنا داری P<0/05 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها بیشترین شرکت کنندگان (7/69درصد) در رده سنی 60 تا 70، زن (1/59درصد)، متاهل (6/63درصد) و بی سواد (6/57درصد) بودند. میانگین نمره سلامت معنوی 79/55 و اضطراب شخصیتی 21/9±18/45 در محدوده متوسط و میانگین نمره اضطراب موقعیتی 9/29±44/58 و در محدوده بالا بود. نتایج پژوهش ارتباط منفی معنا داری را بین سلامت معنوی وجودی و مذهبی با اضطراب موقعیتی و شخصیتی نشان داد (P<0/05). همچنین بیشترین رابطه همبستگی بین سلامت معنوی و اضطراب شخصیتی وجود داشت (P=0/003).
نتیجه گیری باتوجه به ارتباط چشمگیر بین سلامت معنوی و اضطراب، پرستاران می توانند با شناسایی و رفع نیازهای معنوی بیماران سالمند اضطراب آنان را کاهش دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!