تحصیل تحت اشغال: قدس شریقی

مصاحبه با زکریا اوده
مترجم:
حسین رجبعلی پور
چکیده:

این مصاحبه به دنبال آن است که اثرات اشغالگری اسراییل را بر کودکان فلسطینی با توجه به شرایط قدس شرقی واکاوی کند. زمانی که اسراییل تشکیل دولت خود را در سال 1948 اعلام کرد، 750 هزار فلسطینی را از خانه‌های خود بیرون کرد که این افراد آواره‌گان شدند. اسراییل اسم این کار را «جنگ استقلال» گذاشت؛ فلسطینیان آن را روز «نکبت» نامیدند.
کرانه باختری که شامل قدس شرقی نیز می‌شود، در اختیار دولت اردن درآمد؛ غزه تحت کنترل دولت مصر. حدود 20 سال بعد در نتیجه جنگ 1967 اسراییل تمام آن مناطق را فتح کرد. اسراییل کرانه باختری و غزه را اشغال کرد، ولی قدس شرقی را برخلاف مخالفت‌های جهانی جامعه بین الملل و با بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی، به خود ملحق کرد. برای فلسطینی‌های ساکن قدس، کارت‌های شناسایی مخصوص قدس صادر شد که آنها را با نام "ساکنان دایم" معرفی می‌کرد.
حال دولت اسراییل و شهرک‌نشینان غیر قانونی مصمم‌اند تا تمام فلسطینی‌ها را از قدس بیرون کنند؛ آنها این مسئله را در پایتخت اسراییل اعلام کرده‌اند. در نتیجه این کار، خانه‌های فلسطینیان ساکن قدس خراب و درختان و کشتزارها نابود شده‌اند. بچه‌های زیر ده سال مرتب بازداشت و شکنجه می‌شوند. بر طبق گزارش مرکز اطلاعات وادی حلوه4 در سیلوان5 قدس شرقی و گروه حقوق بشری اسراییلی بیتسلم6؛ شهرک‌نشینان بیشتری وارد منطقه می‌شوند و خانه‌ها و زمین‌های فلسطینیان را غصب می‌کنند. خشونت‌های اخیر قدس شرقی که به کل فلسطین گسترش پیدا کرد، در این زمینه رخ داده است.
زکریا اوده مدیرعامل ایتلاف مدنی در قدس شرقی است. این مصاحبه در نوامبر 2015 انجام شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!