ارزیابی توصیفی نشریات طب نظامی ایران و جهان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه طب نظامی یک رشته دانشگاهی و معتبر علمی است که کاربرد وسیعی در میان متخصصین این رشته در مراکز نظامی داشته و برای تامین و حفظ سلامتی و کارآیی فردی و اجتماعی نیروهای نظامی و خانواده هایشان ضروری است. مجلات طب نظامی نیز بعنوان بستری برای ارائه تازه ترین پژوهش های علمی در سرتاسر جهان مورد توجه است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی توصیفی مجلات طب نظامی ایران و جهان به انجام رسیده است.
روش ها
این پژوهش کاربردی به روش مقطعی تحلیلی و بر روی تمامی مجلات طب نظامی ایران و جهان انجام شد. برای بازیابی مجلات طب نظامی ایران و جهان به سه پایگاه علمی معتبر اسکوپوس، پابمد و تامسون رویترز و همچنین پایگاه علمی جهان اسلام (ISC) رجوع شد. بعد از بازیابی عناوین مجلات به صفحه اصلی هر مجله مراجعه کرده و اطلاعات موردنیاز ثبت گردید و در نهایت گزارش شد.
یافته ها
با جستجو در پایگاه جهان اسلام، 4 مجله علمی پژوهشی ایرانی طب نظامی، ابن سینا، طب جانباز و طب انتظامی یافت شد. این مجلات بصورت فصلنامه و زبان فارسی با چکیده انگلیسی انتشار می یابند. معتبرترین (نمایه اسکوپوس) و باسابقه ترین (17 سال سابقه چاپ) آنها، مجله طب نظامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) می باشد. در ارزیابی مجلات طب نظامی جهان، با جستجوی در پایگاه های اسکوپوس، پابمد و تامسون رویترز تعداد 68 مجله طب نظامی بازیابی شد که یک مجله مربوط به ایران (مجله طب نظامی) بود. از این 68 مجله، 45 مجله (2/67 %) توقف چاپ داشتند و 23 مجله (8/32 %) در حال چاپ هستند. 23 مجله در حال نشر مربوط به 9 کشور امریکا (5/52 %)، انگلیس (13 %)، چین (7/8 %)، ایران (مجله طب نظامی)، هند، آلمان، فرانسه، بلژیک، استرالیا می باشد. 91 % مجلات طب نظامی، در حال حاضر به زبان انگلیسی چاپ می شود. مجله Military Medicine امریکا بعنوان معتبرترین (ایمپکت 9/0) و با سابقه ترین (124 سال سابقه چاپ)، مجله در زمینه طب نظامی می باشد. جدیدترین مجله مربوط به کشور انگلیس است به نام Disaster and Military Medicine که از سال 2015 آغاز به کار کرده است و اکنون در پابمد نمایه می شود.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه حاضر میتوان اظهار داشت که امروزه ارائه پژوهش های طب نظامی برای کشورهای معدودی (9 کشور) بویژه امریکا از اهمیت زیادی برخوردار است. از سویی با توجه به نمایه بودن مجله طب نظامی ایران در اسکوپوس در کنار 23 مجله دیگر، نشاندهنده وضعیت مناسب حوزه طب نظامی در ایران است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
280 تا 289
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!