شناسایی شیوه های کنترل و مقابله ای نیروی انتظامی با قاچاق دارو

چکیده:
متاسفانه در سال های اخیر قاچاق دارو در کشور روند رو به رشد بسیار داشته است. برای مقابله با قاچاق دارو، شناسایی شیوه های موثر کنترل و مقابله ای نیروی انتظامی و همچنین، تعیین نقاط قوت و ضعف آن ها می تواند طراحی و برنامه ریزی های صحیح را به دنبال داشته باشد. در این بررسی، ابتدا مبانی نظری از منابع مختلف جمع آوری و بر مبنای آن پنج فرضیه شامل تاثیر شیوه های انتظامی، شیوه های اطلاعاتی، آموزش عوامل انسانی، شیوه های رزمی- تاکتیکی و امکانات مالی و تجهیزاتی نیروی انتظامی در کنترل و مقابله با قاچاق دارو مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیق حاضر از نظر نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی با تکنیک پیمایشی است. از تعداد 150 نفر از پرسنل فرماندهی انتظامی استان کردستان که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت داشته یا درگیر آن بوده اند، برای تکمیل پرسشنامه ها استفاده شد. براساس نتایج این تحقیق، شیوه اطلاعاتی بیشترین تاثیر را در کنترل و مقابله با قاچاق داشته و در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، شیوه انتظامی، امکانات مالی و تجهیزاتی، شیوه رزمی- تاکتیکی و آموزش عوامل انسانی به ترتیب در رتبه های بعد قرار دارند. از آنجا که تمامی این عوامل در امر مبارزه با قاچاق دارو موثر بوده اند، لذا نیروی انتظامی برای مبارزه با قاچاق دارو باید به همه آن ها اهمیت داده و علاوه بر آن، شیوه های اطلاعاتی را با قدرت بیشتری به سرانجام برساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!