تاثیر نسبتهای مختلف Ca/B بر عملکرد و جذب عناصر غذایی در گندم در بستر شن و پرلیت

چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی اثر نسبت های کلسیم به بور بر روی جذب عناصر غذایی در گندم بوده است. در این تحقیق اثر نسبت های مختلف کلسیم به بور بر عملکرد و تجمع عناصر غذایی در گیاه گندم مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه گرگان ودر قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی با 6 تیمار و 4 تکرار انجام شد. نسبت های Ca/B در محیط کشت شامل 1/2000 ،1 /1000 ،1 /500 ،1/250 ،1/125 و1/25 بود. در هر گلدان 20 عدد بذر گندم در محیط شن و پرلیت کشت شدند. مواد و عناصر غذایی از طریق محلول هوگلند به گیاهان داده شد. نتایج نشان دادند عملکرد ماده خشک گیاه با کاهش نسبت کلسیم به بور ، افزایش معنی دار داشت و نتایج مقایسات میانگین نشان داد که بالاترین عملکرد ماده خشک در نسبت 1/500 بدست آمد. در تیمارهایی که بالاترین نسبت Ca/B را دارا بود یعنی تیمار 1/2000 کمترین در صد ماده خشک وجود داشت. دلیل کاهش در صد ماده خشک با افزایش کلسیم به بور ، کمبود بور در حضور مقادیر بالای کلسیم بود. نسبتهای مختلف کلسیم به بور، در سطح احتمال 1% دارای اختلاف معنی دار از نظر فسفر با یکدیگر بوده و بالاترین جذب فسفر در تیمار 1/125 بود و با کاهش نسبت کلسیم به بورمقدار فسفر در گیاه افزایش یافت. جذب پتاسیم توسط گیاه در نسبتهای مختلف ، کلسیم به بورنامنظم بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که نسبتهای مختلف Ca/B ، در سطح احتمال 1% دارای اختلاف معنی دار از نظر پتاسیم بوده و نتایج مقایسه میانگین نشان داد که تیمارهای 1/1000 و 1/500 بیشترین جذب پتاسیم را دارا بودند. تیمار 1/2000 بیشترین جذب کلسیم را داشت با افزایش نسبت کلسیم به بور مقدار کلسیم در گیاه افزایش یافت. در تیمار 1/250 بیشترین جذب منیزیم مشاهده شد و با کاهش نسبت کلسیم به بور غلظت و جذب منیزیم در گیاه افزایش یافت. بیشترین جذب سدیم وبور در تیمار1/25 مشاهده شد. تیمارها دارای اختلاف معنی دار از نظر سدیم در سطح 5% بوده و سدیم رفتار مشابهی با منیزیم و پتاسیم داشت و با کاهش نسبت کلسیم به بورمقدار سدیم در گیاه افزایش یافت. با کاهش نسبت کلسیم به بور، مقدار بور در گیاه افزایش یافت. تیمارها در سطح 1% دارای اختلاف معنی دار از نظر بور بودند. جذب عناصر فسفر، پتاسیم، منیزیم، بور و سدیم با کاهش نسبت Ca/B در گیاه افزایش یافتند، فسفر، پتاسیم، منیزیم، سدیم و بور دارای همبستگی منفی با کلسیم بودند و افزایش مقدار کلسیم اثرات نامطلوب بور را خنثی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1648205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!