تعیین سطح بحرانی آهن قابل جذب گیاه ذرت در برخی خاک‎های استان آذربایجان شرقی

چکیده:
سابقه و هدف
اطلاع از سطح بحرانی آهن در خاک و پاسخ های گیاه به مصرف آن می تواند کمک موثری در توصیه بهینه کود آهن باشد. ذرت مصارف زیادی در تغذیه انسان، طیور و دام، صنایع داروسازی، تولید نشاسته، الکل، روغن و غیره دارد. در ایران به دلیل آهکی بودن خاک ها، کمبود مواد آلی خاک ها، حلالیت کم آهن در pH قلیایی، وجود یون های کربنات و بی کربنات در آب های آبیاری و مصرف بالای کود فسفر، کمبود آهن در اغلب مزارع و باغ ها عمومیت دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کود EDDHA بر شاخص های رشد گیاه ذرت و تعیین سطح بحرانی آهن قابل جذب ذرت با عصاره گیرهای DTPA و AB-DTPA توسط روش های رایج در خاک‎های استان آذربایجان شرقی بود.
مواد و روش ها
در تحقیقی که در سال 1392 انجام شد ، سطح بحرانی آهن قابل جذب گیاه ذرت (Zea mays L.) در 21 نمونه خاک که از مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی جمع آوری شده بود، تعیین گردید. آزمایش در شرایط گلخانه ای به‎صورت فاکتوریل و بر پایه طرح بلوک‎های کامل تصادفی با کشت گیاه ذرت در دو سطح کودی (صفر و 10 میلی گرم بر کیلوگرم از منبع EDDHA) با سه تکرار در گلدان های حاوی 4 کیلوگرم خاک هواخشک انجام شد. پس از 60 روز رشد، شاخساره و ریشه ذرت برداشت شد. آهن قابل جذب خاکهای مورد استفاده توسط دو روش DTPA و AB-DTPA استخراج و توسط دستگاه جذب اتمی اندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که نوع خاک و سطوح آهن مصرفی بر شاخص های رشد ذرت تاثیر معنی داری(P
نتیجه گیری
در این تحقیق روش آماری کیت-نلسون به دلیل ضرایب تبیین بسیار پایین ناموفق بود. همچنین به دلیل کم بودن سطح کودی ضریب C2 معادله میچرلیخ-بری اکثرا منفی به دست آمد. سطح بحرانی آهن از طریق میانگین گیری با استفاده از روش های DTPA و AB-DTPA برای ذرت در این مناطق به ترتیب 33/7 و 98/4 میلی گرم بر کیلوگرم پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1648215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!