تاثیر تمرین مقاومتی و پلایومتریک بر سرعت و چابکی دانش آموزان پسر مقطع سوم متوسطه شهر دهدشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین مقاومتی و پلایومتریک بر سرعت و چابکی دانش آموزان پسر مقطع سوم متوسطه شهر دهدشت می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون در سه گروه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مقطع سوم متوسطه شهر دهدشت تشکیل می دادند. همچنین نمونه آماری این پژوهش را 45 نفر از دانش آموزان پسر مقطع سوم متوسطه شهر دهدشت شامل شدند. آزمودنی ها به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفری (مقاومتی، پلایومتریک و گواه) تقسیم شدند. حرکات تمرینات مقاومتی دایره ای عبارت بودند از: پرس پا، پرس سینه، اکستنشن ساق، سرشانه، پشت بازو، اسکات، جلو بازو بودند. اما حرکات تمرینات پلایومتریک عبارتند از: پرش اسکوات، لی با یک پا، پرش اسکی سرعت، پرش به طرفین، پرش با استفاده از جعبه، پرش افقی، پرش جانبی از مانع بودند. از آزمون T زوجی برای مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون در گروه ها استفاده گردید و همچنین برای مقایسه نتایج سه گروه با هم از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی در سطح آلفای کوچکتر از 05/0 استفاده شد.
یافته ها
درباره ی تفاوت های درون گروهی نتایج بیانگر آن بود که انجام هشت هفته تمرینات مقاومتی و پلایومتریک تاثیر معناداری بر کاهش زمان چابکی و سرعت آزمودنی ها در پس آزمون داشته است (05/0P<). نتایج آزمون تعقیبی (LSD) نشان داد در چابکی و سرعت، بین گروه گواه با گروه های مقاومتی و پلایومتریک اختلاف معناداری وجود دارد ولی بین گروه پلایومتریک با قدرتی اختلاف معناداری دیده نشد.
نتیجه گیری
برطبق یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای بهبود وضعیت چابکی و سرعت در گروه سنی نوجوان، انجام تمرینات مقاومتی و پلایومتریک تاثیر نزدیکی ایجاد می کند. در نتیجه انجام تمرینات ذکر شده با توجه به رعایت ویژگی های نمونه های تحقیق در پژوهش حاضر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1648877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!