بررسی فراوانی ناقلین استافیلوکوک اورئوس بینی و تعیین الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی آن در کارکنان بخش های مختلف بیمارستان حضرت معصومه قم، سال 1395

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های بیمارستانی با عوارض، بروز مرگ و میر و تحمیل هزینه های اقتصادی بالایی همراه است. استافیلوکوکوس اورئوس، شایع ترین سوش ایجادکننده عفونت بیمارستانی است. کلونیزاسیون این میکروارگانیزم در داخل بینی نیز منبعی برای انتشار عفونت بیمارستانی می باشد. در این مطالعه شیوع ناقلین بینی این باکتری، در میان کارکنان بیمارستان حضرت معصومه قم بررسی گردید.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی - تحلیلی، روی تمامی کارکنان بیمارستان حضرت معصومه قم در سال 1395 که با بیماران در تماس بودند انجام شد. با استفاده از یک سوآپ استریل، یک نمونه از بینی 90 نفر تهیه شد. نمونه ها در محیط کشت مناسب برای استافیلوکوکوس اورئوس کشت داده شدند و از نمونه های با کشت مثبت، آنتی بیوگرام تهیه گردید. داده ها با استفاده از آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
از میان 90 نفر (شامل 25 مرد و 65 زن)، 37 نفر ناقل بینی استاف اورئوس شناسایی شدند. میزان شیوع آلودگی به استاف در بین شرکت کنندگان برحسب هیچ متغیر دموگرافیکی، تفاوت معنی داری نداشت و 7/89% نمونه ها به ونکومایسین، 1/93% به موپیروسین، 6/96% به ایمی پنم، 7/89% به اگزاسیلین و 4/3% به متی سیلین حساسیت نشان دادند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه که شیوع بالای ناقلین بینی استاف اورئوس را در بین کارکنان بیمارستانی نشان داد، می توان با رعایت اصول بهداشتی توسط کارکنان که منبعی برای انتشار عفونت بیمارستانی هستند و با درمان صحیح موارد شناسایی شده، بار ناشی از عوارض جانی و اقتصادی در بیمارستان ها را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!