اثر تمرین استقامتی بر واسپین و شاخص های قندی موش های صحرایی مبتلا به دیابت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
واسپین، آدیپوکینی است که از بافت چربی احشایی موش صحرایی، جدا و شناسایی شده است. در مطالعه حاضر اثر تمرین استقامتی با شدت متوسط و بالا بر واسپین و شاخص های قندی موش های صحرایی مبتلا به دیابت بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 45 سر موش صحرایی (نژاد اسپراگودوالی)، پس از یک هفته سازگاری با محیط آزمایشگاه، به وسیله سم استروپتوزوتوسین دیابتی شدند. در ادامه، پس از اندازه گیری گلوکز ناشتای حیوانات، 30 سر از موش های صحرایی دارای گلوکز ناشتای بالای 200 میلی گرم بردسی لیتر، به عنوان نمونه آماری انتخاب و سپس به طور تصادفی به سه گروه (تمرین استقامتی با شدت متوسط، بالا و کنترل) تقسیم شدند. گروه های تمرین استقامتی با شدت متوسط و بالا به ترتیب به مدت 6 هفته (3 جلسه در هفته و هرجلسه 20 دقیقه) با سرعت 12-8 متر در دقیقه و سرعت 18-12 متر در دقیقه روی دستگاه نوارگردان بدون شیب دویدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کلموگروف - اسمیرنوف، تحلیل واریانس یک طرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری، 05/0≥p در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه، تمرین استقامتی با شدت بالا، اثر معنی داری بر افزایش واسپین داشت. تمرینات استقامتی با شدت متوسط و بالا نیز دارای تاثیر معنی داری بر کاهش انسولین، گلوکز ناشتا و مقاومت به انسولین در موش های صحرایی مبتلا به دیابت بودند.
نتیجه گیری
براساس یافته های تحقیق حاضر مشخص گردید تمرین استقامتی می تواند بر شاخص های قندی موش های صحرایی مبتلا به دیابت، اثر معنی داری بگذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!