تاثیر آموزش بر آگاهی، موانع درک شده، وضعیت و تداوم مراجعه بیماران به بخش بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان

چکیده:
مقدمه
بیماری های قلب از مهم ترین دلایل مرگ می باشد و موجب کاهش کیفیت زندگی می گردد. خدمات بازتوانی باعث ارتقای سطح سلامت این بیماران می شود، اما وضعیت استفاده از این خدمات مطلوب نیست. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، موانع درک شده و وضعیت مراجعه بیماران به بخش بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان اجرا شد.
روش ها
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 69 نفر بیمار بستری (گروه مداخله 35 نفر و گروه شاهد 34 نفر) بیمارستان شهید چمران اصفهان در سال 1392 صورت گرفت. بیماران واجد شرایط به طور تصادفی به یکی از دو گروه اختصاص یافتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته و مورد تایید کارشناسان جمع آوری شد. آموزش گروه مداخله به صورت چهره به چهره، تلفنی، پمفلت، فیلم و اسلاید بود. وضعیت مراجعه و تعداد دفعات حضور بیماران در برنامه بازتوانی از طریق پیگیری تلفنی و بررسی لیست مراجعه کنندگان دو ماه بعد از اولین مراجعه بیماران به واحد بازتوانی بررسی گردید. داده ها با استفاده از آزمون های مناسب در نرم افزار SPSS با سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن بیماران گروه مداخله و شاهد به ترتیب 1/2 ± 57/58 و 8/1 ± 94/55 سال به دست آمد. افزایش و کاهش معنی داری پس از مداخله به ترتیب در آگاهی
(01/0 > P) و موانع درک شده (01/0 > P) بیماران نسبت به گروه شاهد ایجاد شد. دفعات مراجعه بیماران گروه مداخله نسبت به گروه شاهد برای بازتوانی بیشتر بود (03/0 > P). بیمارانی که به واحد بازتوانی مراجعه می کردند، میانگین نمره آگاهی بیشتر (01/0 > P) و میانگین نمره موانع درک شده کمتری (03/0 = P) نسبت به سایرین داشتند.
نتیجه گیری
مداخله آموزشی با هدف افزایش آگاهی نسبت به اثرات مفید برنامه های بازتوانی و کاهش موانع درک شده بیماران جهت شرکت در این برنامه ها، توانست تداوم مراجعه بیماران را به بخش بازتوانی افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!