تحلیل کیفیت فرآیند زنجیره تامین تدارکات با استفاده از مقیاس شش سیگما: مطالعه موردی در یک بیمارستان آموزشی در شهر کرمان

چکیده:
مقدمه
در عصر رقابتی حاضر، سازمان ها به منظور کسب جایگاهی مناسب و حفظ آن در عرصه ملی و در راستای تحقق مزیت رقابتی، نیازمند بهره گیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تامین هستند. این پژوهش با هدف تحلیل کیفیت فرآیند زنجیره تامین تدارکات در یکی از بیمارستان های آموزشی کرمان انجام گردید.
روش ها
این پژوهش به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با پرسنل واحد تدارکات که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بررسی تصادفی 20 نمونه از فرم های خرید کالا گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل چارچوبی و برای تحلیل کیفیت فرآیند، از مقیاس شش سیگما استفاده شد.
نتا یج: خطاهای موجود در زنجیره تامین در قالب 9 موضوع اصلی و 26 موضوع فرعی شناسایی گردید که نظارت ناکافی بر صحت فرم درخواست خرید، بی توجهی نسبت به نقطه سفارش خرید، خرید کالا بدون توجه به کیفیت، نامطلوب بودن بایگانی، انتخاب نامناسب تامین کننده و عدم رعایت زمان استاندارد خرید و تحویل کالا از مهم ترین خطاهای شناخته شده می باشند. کیفیت فرآیند بر اساس شاخص شش سیگما در حد متوسط برآورد شد.
بحث و نتیجه گیری
ضعف در سیستم اطلاعات واحد تدارکات و نبود ارتباط مناسب بین این واحد با سایر بخش های بیمارستان منجر به بروز خطاهایی در فرآیند زنجیره تامین می گردد که با پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری و تدارکات الکترونیک تا حد زیادی می توان این خطاها را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!