بررسی رابطه تنهایی با بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان شهر بجنورد

چکیده:
مقدمه
بروز رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان در حال افزایش است و به دنبال آن فاکتورهای خطر و پیشگیری کننده مورد بررسی و تاکید قرار گرفته اند. این پژوهش در نظر دارد رابطه احساس تنهایی را به عنوان یکی از فاکتورهای خطر با بروز رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان بجنورد مورد بررسی قرار دهد.
روش ها
این مطالعه مقطعی در بین نمونه 455 نفری از نوجوانان انجام گرفت. افراد با روش نمونه گیری سهمیه ای بر حسب سن و جنس از بین نوجوانان 19-15 سال شهر بجنورد انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چک لیست اطلاعات دموگرافیک، چک لیست رفتارهای پرخطر و پرسشنامه تنهایی SELSA-S استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آماری توصیفی و آزمون های تحلیلی t-test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون انجام گردید.
نتا یج: یافته ها نشان داد بین احساس تنهایی و رفتارهای پرخطر همبستگی معنی دار و مستقیم وجود داشت (002/0=P، 147/0=r). بین احساس تنهایی با خشونت (002/0=P، 148/0=r)، تنهایی با خودکشی (001/0< P ، 278/0=r) و تنهایی با مصرف مواد مخدر (008/0=P، 124/0=r) رابطه مستقیم و معناداری وجود داشت. همچنین میزان بروز رفتارهای پرخطر در بین پسران بیش از دختران بود (005/0=P).
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که احساس تنهایی به ویژه احساس تنهایی در خانواده با بروز رفتارهای پرخطر نوجوانان رابطه دارد، بر این اساس برنامه های پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر با محوریت بهبود تعاملات در خانواده می تواند موثر واقع گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 323
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!