چشم انداز تغییرات اقلیم به روش ریزمقیاس نمایی آماری چندمکانی (مطالعه موردی گیلان)

چکیده:
به منظور تبدیل خروجی های بزرگ مقیاس مدل های جهانی به ریزمقیاس، تحت تاثیر متغیرهای محلی مانند دما، به تکنیک های ریزمقیاس نمایی قابل اعتماد نیاز است. روش های کلاسیک ریزمقیاس نمایی آماری با در نظر گرفتن وابستگی زمانی، مدل را اجرا نموده و به شبیه سازی طرح اقلیمآینده می پردازند. در این تحقیقبا کمک مدلASD به ریزمقیاس نمایی چندمکانی پارامترهای دما و بارش با داده های بروز شده ی CGCM3.1 با سناریوی A2 برایدو ایستگاه رشت و بندرانزلی به طور همزمان با در نظرگرفتن همبستگی های چند مکان پرداخته و سپس برای سه دوره ی سی ساله آینده، اقلیم شبیه سازی شد. هدف از استفاده این روش، نشان دادن اهمیت مدل های چندمکانی و ایجاد زمینه ی مناسب برای محاسبه ی عدم قطعیتشبیه سازی های اقلیم آینده است. به منظور انتخاب متغیرهای غالب برای مدل سازی چند مکانی از روش رگرسیون گام به گام استفاده شد؛ به طوری که متغیرهای ارتفاع ژئوپتانسیل سطح 850 هکتوپاسکال، رطوبت ویژه سطح 850 هکتوپاسکال،رطوبت ویژه سطح 1000هکتوپاسکال و دمای سطح در ارتفاع 2 متری مهم ترین متغیرها برای مدل های دما و بارش هستند. نتایجبه طور میانگین افزایش دما و کاهش بارندگی را برای سال های آتینشان می دهد. در ناحیه مورد مطالعه، میزان کاهش در میانگین بارش مقدار 15/0 تا 3/0 میلی متر در روز و کاهش شاخص اقلیمی درصد روزهای مرطوب 6 تا 25/7 درصد نسبت به دوره ی مبنا (1990-1961) برآورد شده است؛ از طرفی افزایش شاخص میانگین دمای حداکثر، میانگین و حداقل به ترتیب 17/3، 5/2 و 1/2 درجه سانتی گراد نسبت به دوره مبنا دیده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1686 تا 1699
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!