انتخاب آثار ترجمه بازار امروز نه اندیشمندانه است و نه مسئولانه

گفت و گوی فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی با دکتر فرهنگ ارشاد
نویسنده:
پیام:
چکیده:
در مدرسه احمد نی ریز درس می خواند. پانزدهساله بود که به همراه مادرش، از نی ریز راهی شیراز شد. دو سال بعد به تهران رفت. در دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کرده بود و سال 1339 در همان رشته دیپلم گرفت. براساس برنامه ای که از پیش در ذهن داشت، به جای رفتن به دانشگاه، تدریس را انتخاب کرد. قصد داشت فاصله اش را با تهران کمتر کند؛ در آموزش و پرورش قزوین استخدام شد و کار آموزگاری را آغاز کرد. هم زمان با شروع تدریس در مدرسه، برای شرکت در کنکور هم درس می خواند تا این که در سال 1344 در کنکور دانشکده حقوق، رشته علوم سیاسی قبول شد و در کنکور دانشکده علوم پایه، در رشته فیزیک پذیرفته شد. او رشته علوم سیاسی را انتخاب کرد. در همان دوره بود که با رشته جامعه شناسی و علوم اجتماعی آشنا شد. این طور که خودش می گوید بعد از گذراندن درس های جامعه شناسی عمومی، به این رشته علاقه مند شد و راهش را برای ادامه زندگی علمی اش مشخص کرد: «نه تنها به جامعه شناسی علاقه مند شدم، بلکه روزبه روز احساس کردم که من مرد سیاست نیستم و شاید در جامعه شناسی بیشتر بتوانم گمشده خودم را پیدا کنم.»
در سال 1347، «نقش آیت آ... طباطبایی در انقلاب مشروطیت» را برای موضوع پایان نامه دوره کارشناسی اش انتخاب کرد. با این حال به خاطر محدودیت انتخاب های تحصیلات تکمیلی، برای دوره کارشناسی ارشد هم در رشته مدیریت و علوم تربیتی درس خواند. به صورت حق التدریس در مراکز آموزش عالی به تدریس درس جامعه شناسی پرداخت و در سال 1350 ناچار به استعفا از آموزش و پرورش شد. پس از آن به عنوان کارشناس آموزش در وزارت کار مشغول شد. سال 1354 راهی انگلیس شد: «رفتن به اروپا خیلی سخت نبود. من بدون پذیرش به انگلیس رفتم و برای دریافت پذیرش به دانشگاه های آکسفورد، کمبریج و لندن و چند شهر دیگر مراجعه کردم.» او تحصیل در مقطع دکتری برای رشته جامعه شناسی را در دانشگاه لندن ادامه داد. به سرعت درسش را به پایان رساند چراکه همسرش در تهران چشم انتظار بود و او هم به عنوان نیروی استخدام شده در وزارت کار، با مرخصی برای تحصیل به انگلستان رفته بود. او در ابتدای سال 1357 به ایران بازگشت و در تابستان سال 1357 خود را به دانشگاه اهواز منتقل کرد.
دکتر فرهنگ ارشاد، اکنون استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز است. او حالا عضو انجمن جامعه شناسی ایران، عضو انجمن جامعه شناسی انگلیس، عضو انجمن بین المللی جامعه شناسی و عضو انجمن مطالعات مسائل خاورمیانه است و سردبیری مجله تخصصی انجمن جامعه شناسی ایران را نیز بر عهده دارد. مهاجرت تاریخی ایرانیان به هند و پیامدهای فرهنگی آن، مهاجرت، شهرنشینی و توسعه، کار در غربت، نظریه بنیادی جامعه شناسی و نظریه پردازی انقلاب ها برخی از آثار دکتر فرهنگ ارشاد است. کتاب نظریه های بنیادی جامعه شناختی با ترجمه او در نهمین دوره کتاب سال دانشگاهی در سال 1378 کتاب شایسته تقدیر شناخته شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!