تعیین اثر تمرین مقاومتی غیرخطی بر نشانگران بیوشیمیایی کبد در زنان یائسه دارای کبد چرب غیرالکلی

چکیده:
مقدمه و اهداف گذار یائسگی با تغییرات نامطلوب در ترکیب بدن، توزیع چربی، افزایش چربی احشایی و شیوع کبد چرب غیرالکلی همراه است، اما مطالعات محدودی اثرات فعالیت بدنی را بر عملکرد کبد در دوران یائسگی بررسی نموده اند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر تمرین مقاومتی غیرخطی بر سطوح آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینو ترانسفراز، آلکالین فسفاتاز، گاما گلوتامیل ترانسفراز، بیلی روبین کل و پلاکت در زنان یائسه چاق مبتلا به کبد چرب غیرالکلی بود.
مواد و روش ها از میان زنان یائسه دارای کبد چرب غیرالکلی 60 تا 71 سال، 23 نفر به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تمرین مقاومتی (12 نفر( و کنترل (11 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی 12 هفته، با شدت های متفاوت تمرین مقاومتی انجام دادند و گروه کنترل زندگی روزمره عادی خود را ادامه دادند. نمونه های خونی قبل و بعد از انجام پروتکل گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ANCOVA یک راهه و t زوجی و نرم افزار SPSS 22 (05/0p<) انجام شد.
یافته ها سطوح آلانین آمینوترانسفراز (013/0p=) و آسپارتات آمینوترانسفراز (000/0p=) در گروه تمرین مقاومتی به طور قابل توجهی کاهش یافت، اما در گروه کنترل تغییر معناداری دیده نشد (05/0p>). سطوح آلکالین فسفاتاز، گاماگلوتامیل ترانسفراز، بیلی روبین کل و پلاکت در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (05/0p>) و در گروه تمرین مقاومتی قدرت عضلانی بهبود یافت (000/0=p).
نتیجه گیری نتایج نشان داد که با افزایش سن، گذار یائسگی و بی تحرکی، افزایش وزن و شیوع کبد چرب غیرالکلی مشهود است. این عوامل سلامت زنان در مرحله یائسگی را به خطر می اندازد، اما تمرین مقاومتی غیرخطی برای بهبود عملکرد و قدرت عضلات مفید است. این امر می تواند مورد توجه پزشکان، مربیان و طراحان برنامه های تمرینی برای کاهش اثرات جانبی درمان های دارویی قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
136 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!