مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات کوادریسپس بین سه نوع انقباض اکستنسور زانو با بارهای مختلف در زنان جوان

چکیده:
مقدمه و هدف انتخاب مناسب نوع انقباض برای دستیابی به آمادگی و قدرت عضله اهمیت زیادی دارد، به ویژه زمانی که هدف اصلی، بهبود قدرت بخش خاصی از کوادریسپس باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه فعالیت عضلات کوادریسپس بین سه نوع انقباض اکستنسور زانو با بارهای مختلف در زنان جوان است.
مواد و روش ها20 زن جوان با میانگین سن 5/4±7/24 سال، قد 4/9±3/168 سانتی متر و وزن 2/7±6/62 کیلوگرم برای شرکت در پژوهش حاضر داوطلب شده و انقباضات ایزومتریک، کانسنتریک و اکسنتریک کوادریسپس را با بارهایی معادل 30-80 % وزنه یک تکرار بیشینه با دینامومتر ایزوکینتیک اجرا کردند. اندازه گیری فعالیت وستوس مدیالیس، وستوس لترالیس و رکتوس فموریس با الکترومایوگرافی 8 کاناله انجام شد. از آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بونفرونی جهت تحلیل داده ها، استفاده گردید.
یافته ها بین فعالیت عضلات پای برتر و غیربرتر تفاوتی وجود نداشت (05/0P)، اما در بارهای سنگین تر، تفاوتی مشاهده نشد. فعالیت کوادریسپس کلی در بارهای سبک تر، در انقباض اکسنتریک کمتر از دو انقباض دیگر بود (01/0>P)، ولی در بارهای سنگین تر تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه گیری از نتایج پژوهش حاضر چنین استنباط می شود که گروه کوادریسپس بیشترین فعالیت را در طی انقباض کانسنتریک دارد. یافته جالب توجه تر آنکه با تغییر نوع انقباض از اکنستریک به کانسنتریک، درگیری عضله وستوس مدیالیس بیشتر می شود. چنین نتایجی در شرایط پاتولوژیک مزمن مفصل پاتلوفمورال کاربرد زیادی دارد، زیرا این اختلالات غالبا به ضعف کوادریسپس به ویژه بخش داخلی آن نسبت داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!