تحلیل محتوایی مقالات علمی با استفاده از متن کاوی

چکیده:
در این تحقیق، از تکنیک متن کاوی به منظور آنالیز محتویات مقالات علمی و همچنین ارائه ی مدلی برای دسته بندی مقالات علمی (دسته ی اول، مقالاتی که معیارهای از پیش تعیین شده ای را رعایت کرده و دسته ی دوم، مقالاتی که آن معیارها را رعایت نکرده اند) استفاده شده است. در همین راستا، در تحقیق پیش رو، از نظر خبرگان به منظور استخراج معیارهایی کیفی بهره برده شده که درنهایت 15 معیار نهایی به دست آمده است، در مرحله ی بعد تعداد 18 مقاله ی علمی در زمینه مهندسی صنایع توسط اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری در این رشته (با توجه به 15 معیار استخراج شده) مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نظر این افراد نتایج سودمندی به دست آمده است، در نهایت از مدل های دسته بندی مختلفی برای طبقه بندی مقالات استفاده شده و با استفاده از تکنیک هایی مشخص، سعی شده که در این مدل ها بهبودی حاصل شود.
هدف از این پژوهش، به دست آوردن معیارهایی کلی برای تحلیل محتوایی مقالات، ارائه ی مدل های مختلف دسته بندی برای طبقه بندی مقالات علمی بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و انتخاب بهترین مدل است. در نهایت، نتیجه ی این پژوهش به دست آوردن 15 معیار کلی برای تحلیل محتوایی مقالات و به دست آوردن مدل های دسته بندی مختلف با دقت قابل قبول است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!