تغییرات پوشش سطح زمین طی سه دهه گذشته (1382-1354) در منطقه حفاظت شده سبزکوه استان چهار محال و بختیاری

چکیده:
منطقه حفاظت شده سبز کوه، واقع در زاگرس مرکزی، دارای اکوسیستم ها و چشم اندازهای طبیعی متنوعی بوده و از نظر تنوع اقلیمی، توپوگرافی، رویشگاهی و حیات وحش بسیار غنی است. شواهد گویای این است که طی سال های گذشته، اکوسیستم های سبز کوه همچون سایر اکوسیستم های نیمه خشک ایران، دستخوش تغییراتی در ساختار پوشش گیاهی خود شده اند. سنجش ازدور ماهواره ای همراه با سیستم های اطلاعات جغرافیایی، با تولید داده های چند طیفی و چند زمانه، قادر به تعیین نوع، میزان و محل وقوع تغییرات پوشش گیاهی و کاربری اراضی است. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی تغییرات پوشش سطح زمین طی سه دهه گذشته با استفاده از RS و GIS در منطقه سبز کوه، انجام شده است. بر همین اساس از تصاویر سنجنده های MSS (سال 1354) و ETM+ (سال 1382) و همچنین نقشه های مدل رقومی ارتفاع و شاخص گیاهی به عنوان داده های کمکی، به منظور تهیه نقشه طبقات مختلف پوشش گیاهی شامل کشاورزی، مراتع علفی، اراضی لخت، مراتع بوته ای و درختچه ای و جنگل استفاده شد. در این خصوص، روش نظارت شده حداکثر شباهت و به منظور تعیین تغییرات، روش مقایسه پس از طبقه بندی بکار گرفته شد. محاسبات مربوط نشان داد که در طی چند دهه گذشته، به مساحت اراضی کشاورزی، مراتع بوته ای و جنگل های منطقه افزوده شده ولی از مساحت مراتع علفی و اراضی لخت کاسته شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
621 تا 631
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!