تاثیر تبدیل مراتع به اراضی زراعی و باغی بر کربن آلی کل و ماده آلی ذره ای میکرو و ماکروخاکدانه (مطالعه موردی: صلوات آباد سنندج)

چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین اثر تغییر کاربری جوامع مرتعی به کاربری زراعی و باغی بر مهم ترین شاخص های کیفی خاک از قبیل کربن آلی کل خاک و ماده آلی ذره ای در میکرو و ماکرو خاکدانه در حوزه صلوات آباد سنندج انجام شد. خردادماه 1393 هم زمان با رشد غالب گیاهان با پیمایش صحرایی، یک مرتع، دو نخودزار، دو گندم زار و دو باغ به عنوان محدوده مطالعاتی انتخاب شدند. برای این منظور، نمونه برداری از خاک به شکل تصادفی- سیستماتیک صورت گرفت و درمجموع 42 نمونه خاک جمع آوری شد. سپس با استفاده از الک های 2 و 25/0 میلی متری ماکرو و میکرو خاکدانه ها تفکیک شدند. دو فاکتور مهم و کیفی خاک شامل ماده آلی ذره ای و کربن آلی کل موجود در ماکرو و میکرو خاکدانه ها به تفکیک اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که تبدیل مرتع به کاربری های نخودزار، گندم زار و باغ باعث کاهش معنی دار ماده آلی ذره ای و کربن آلی کل میکروخاکدانه می گردد درحالی که در ماکروخاکدانه ها، تبدیل مرتع به نخودزار و گندم زار باعث کاهش دو فاکتور مورد اندازه گیری گردید و تبدیل مرتع به باغ اثر معنی داری بر دو فاکتور خاک نداشت. چنانچه بخواهد تغییر کاربری از مرتع به اراضی کشاورزی صورت گیرد، باغ پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
587 تا 596
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!