بررسی زیست شناسی و پراکنش عوامل بیوکنترل علف هرز تلخه. Acroptilon repens L در خراسان جنوبی و معرفی گونه Metzneria paucipunctella Zeller، 1839 (Lep.: Gelechiidae) برای فون ایران

چکیده:
طی سال های 1389-1390 جهت شناسایی دشمنان طبیعی علف هرز تلخه، مطالعات صحرایی در نقاط مختلف خراسان جنوبی که آلوده به آن علف هرز بود صورت گرفت. نمونه های جمع آوری شده جهت بررسی زیست شناسی و پرورش، در شرایط آزمایشگاهی پرورش داده شدند. حشرات کامل جهت شناسایی به موسسه CABI در سوییس و بخش رده بندی موسسه گیاه پزشکی کشور ارسال شدند. نتایج بررسی آن ها شناسایی 3 گونه Urophora xanthippe Munro، 1973 (Dip.: Tephritidae)، Acanthiophilus helianthi Rossi، 1794 (Dip.: Tephritidae) وMetzneria paucipunctella بود. گونه M. paucipunctella برای اولین بار برای فون ایران و گونه U. xanthippe برای اولین برای فون خراسان جنوبی معرفی می شوند. آمار برداری و مشاهدات مزرعه ای نشان داد که لاروهای زمستان گذران گونه U. xanthippe در اوایل اردیبهشت ماه به شفیره تبدیل شده و پس از 13/7 (روز) به حشره کامل تبدیل می گردند. حشرات کامل بعد از 3 (ساعت) خروج از پوسته شفیرگی بدون تغذیه جفت گیری و تخم ریزی می کنند. نتایج آزمون دامنه میزبانی با 5 گیاه از خانواده کاسنی نشان داد که مگس بذر خوار به صورت تخصصی عمل کرده و دارای رژیم غذای تک خوار بوده و تنها از بذور تلخه تغذیه می کند؛ بنابراین با توجه به تک میزبانه بودن و توان بالا در تخریب بذور به نظر می رسد بتوان از این عامل در کنترل بیولوژیک علف هرز تلخه استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!