تاثیر برنامه طراحی شده توانمندسازی پرستاران بر میزان انجام مهارت های بررسی وضعیت سلامت جسمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هیچ شکی وجود ندارد که انجام مهارت های بررسی وضعیت سلامت جسمی، در حوزه کار پرستاری بوده و پرستاران را قادر می سازد تا موارد غیر عادی را به درستی شناسایی و مبنایی برای توسعه تشخیص پرستاری و طرح های مراقبتی فراهم کنند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اجرای برنامه طراحی شده توانمندسازی پرستاران بر میزان انجام مهارت های بررسی وضعیت سلامت جسمی می باشد.
روش کار
پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی است. 107 پرستار بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. آن ها در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه « خودارزیابی پرستاران در مهارت بررسی وضعیت سلامت »بود. گروه مداخله چگونگی انجام مهارت های بررسی وضعیت سلامت را در طول دوازده جلسه (30 دقیقه ای) دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها
تفاوت آماری معناداری بین سن، جنس، سطح تحصیلات و سایر اطلاعات جمعیت شناختی وجود نداشت. دو گروه در شروع مطالعه از نظر میانگین نمره اخذ شرح حال، معاینه فیزیکی و بررسی وضعیت سلامت همگن بودند (0/493= P)، آنالیز داده ها بعد از اجرای برنامه طراحی شده توانمندسازی نشان داد، در میانگین نمره اخذ شرح حال (0/000= P)، معاینه فیزیکی (0/000= P) و بررسی وضعیت سلامت بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/000= P).
نتیجه گیری
استفاده از برنامه طراحی شده توانمندسازی سبب ارتقای میزان انجام مهارت بررسی وضعیت سلامت جسمی پرستاران می شود. لذا پیشنهاد می شود به عنوان یک روش موثر و کاربردی برای ارتقای میزان انجام این مهارت ها مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!