تاثیر بازی درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت های اجتماعی - هیجانی دختران پیش دبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی بازی درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت های اجتماعی - هیجانی کودکان دختر پیش دبستانی بود.
روش
این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان دختر پیش دبستانی شهرستان اصفهان در سال 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر پیش دبستانی بودند که از بین 94 نفر از کودکانی که به پرسشنامه مهارت های اجتماعی- هیجانی پاسخ دادند و کمترین نمره را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه غربالگری مهارت های اجتماعی- هیجانی کودکان نسخه ترجمه شده بود. مادران گروه آزمایش در طی 8 هفته، در 8 جلسه درمان گروهی دوساعته بازی درمانی به شیوه فیلیال شرکت کردند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم افزار «اس. پی. اس. اس. هفده» و روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
نتایج
نتایج به دست آمده نشان داد که بازی درمانی به شیوه فیلیال، میزان مهارت های اجتماعی- هیجانی کودکان دختر پیش دبستانی در مرحله پس آزمون را به صورت معناداری افزایش داد (05/0>p)؛ بنابراین می توان گفت بازی درمانی به شیوه فیلیال مهارت های اجتماعی - هیجانی را افزایش می دهد.
بحث و نتیجه گیری
مهم ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه افزایش سطح مهارت های اجتماعی - هیجانی کودکان در مراکز آموزشی و به طورکلی جامعه خواهد بود. این روش می تواند به منظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان و افزایش رفتارهای مورد پسند اجتماعی و کنترل هیجانات در کودکان به کلیه متخصصان دست اندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!