بررسی علل و عوامل قصور پزشکی در رشته زنان و مامایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
قصور پزشکی یعنی درمانی که بر طبق استانداردهای پذیرفته شده پزشکی نباشد و منجر به فوت یا نقص عضو در بیمار گردد که با بررسی علل ایجاد آن ها می توان از بروزشان جلوگیری یا میزان آن را به شدت کاهش داد. مطالعه قبلی ما نشان داد که بیشترین میزان قصور مربوط به متخصصین زنان و زایمان، بی مبالاتی و بیشترین میزان قصورات در رابطه با زمان قصور در شیفت شب بود. از آن جایی که علل دیگر نیز می توانند در ایجاد این قصورات نقش داشته باشند، لذا این مطالعه به بررسی دیگر عوامل اثر گذار در این روند پرداخته است.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و از نوع گذشته نگر بوده و در طی سال 1392 به انجام رسیده است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی پرونده های شکایات ارجاعی به سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی اهواز بود که توسط بیماران از متخصصان زنان، پرسنل مامایی و زنان شاغل در بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز بهداشتی بین سال های 85 تا 91 انجام گرفته بود. اطلاعات با استفاده از چک لیست جمع آوری شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد بیشترین قصورات مربوط به اتخاذ تصمیم های درمانی، در بیمارستان های وابسته به دانشگاه، با مرگ نوزادان، به علت خطاهای انسانی، موارد غیر اورژانسی و در بخش زنان و زایمان به وقوع پیوسته است.
نتیجه گیری
با توجه به این که بیشترین نوع قصور مربوط به اتخاذ تصمیم های درمانی و ناشی از خطاهای انسانی و با مرگ نوزادان است، بنابراین توجه ویژه به امور پرسنل و دوری از خستگی در این افراد بایستی مد نظر قرار داده شود. هم چنین به علت این که بیشترین خطاها در بیمارستان های وابسته به دانشگاه و در بخش زنان و زایمان به وقوع پیوسته، بنابراین توجه ویژه به مراکز درمانی دولتی و علل ایجاد این نوع خطاها بایستی به طور جدی دنبال شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!