بررسی و تعیین شاخص های تشخیص اراده و قوه تمییز در بیماران روانی ارجاعی به بخش روان پزشکی قانونی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به عدم وجود تعاریف دقیق واژه های اراده و تمییز از دیدگاه حقوق و روان شناسی و انطباق این تعاریف با اختلالات روانی و هم چنین وجود اختلاف نظر بین کارشناسان جهت تعیین مسئولیت کیفری بیماران روانی براساس ماده 149 قانون مجازات اسلامی لازم شد تا در جهت تعیین شاخص های این دو مفهوم این طرح پژوهشی انجام پذیرد.
روش بررسی
این پژوهش با به کار گیری تکنیک فوکوس گروپ و برگزاری پنج جلسه تخصصی با حضور روان پزشکان، حقوق دانان و قضات شعب مختلف برگزار گردید. در هر جلسه متن ماده واحده 149 قانون مجازات اسلامی در اختیار افراد قرار گرفت و از آن ها خواسته شد دو واژه اراده و قوه ی تمییز که در متن این ماده واحده به آن اشاره شده است را تعریف کنند.
یافته ها و
نتیجه گیری
با جمع بندی مطالب مطرح شده توسط قضات؛ روان پزشکان و حقوق دانان تعاریفی کاربردی برای دو واژه تمییز و اراده ارایه گردید: اراده «نوعی توانمندی نفسانی توام با شعور است که به طور مستقیم منشا بروز رفتار می شود و در همراهی با صفت قدرت منجر به اختیار و انتخاب آزاد عمل در مقابل اجبار و اضطرار می گردد». اگر فاعل قدرت نداشته باشد، عملی به وقوع نمی پیوندد و اگر قدرت داشته باشد و اراده نداشته باشد فعل او اختیاری محسوب نمی گردد. قوه تمییز را نیز می توان این گونه توصیف نمود: «توانایی فهم ماهیت افعال و درک و پیش بینی آثار و تبعات آن برای خود و دیگران و قدرت تشخیص مباح از ممنوع».
زبان:
فارسی
در صفحه:
211
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!