مقایسه علت فوت تعیین شده پس از انجام کالبد شکافی با علت فوت تعیین شده توسط پزشکان مراکز درمانی براساس رشته تخصصی دراجساد ارجاعی به مرکز کهریزک تهران در سال 1391

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین علت فوت از مهم ترین تشخیص های صادرشده توسط پزشکان است و عدم دقت کافی و عدم رعایت اصول علمی در صدور آن می تواند برای پزشکان مشکلات جدی قانونی به همراه داشته باشد. مرگ می تواند به شکل مرگ ظاهری و مرگ قطعی باشد. عدم توجه به احتمال وجود مرگ ظاهری در تشخیص مرگ، ضمن این که موجب بروز تعلل در اقدامات احیائ قلبی ریوی خواهد شد بلکه می تواند موجب شکایت اولیائ دم از پزشکان را فراهم ساخته و آنان را با مشکلات جدی مواجه سازد. باتوجه به این که تاکنون مطالعه مقایسه ای در ارتباط با علت فوت تعیین شده پس از کالبد شکافی درسالن تشریح پزشکی قانونی با تعیین علت فوت در مراکز درمانی انجام نشده بود. این مطالعه می تواند در مقایسه علت فوت تعیین شده پس از کالبد شکافی درسالن تشریح پزشکی قانونی تهران با تعیین علت فوت توسط مراکز درمانی درسال1391را مورد بررسی قرار دهد (6و7).
روش بررسی
یک مطالعه مقطعی گذشته نگر طراحی شد که ابزار گردآوری داده ها در آن مشتمل بر دو بخش بوده اند : قسمت اول شامل اطلاعات کلینیکی موجود در پرونده 4641 فوتی ارجاع شده از مراکز درمانی به مرکز پزشک قانونی استان تهران طی سال 1391جهت تعیین علت فوت بود و قسمت دوم مربوط به نتایج کالبد گشایی (پاتولوژی، سم شناسی) و تعیین علت نهایی فوت می باشد.
روش های تجزیه و تحلیل داده ها: با استفاده از نرم افزار SPSS مورد انالیز و ارزیابی قرارمی گیرد. و هم چنین برای تحلیل داده ها از آزمون خی دو و نسبت توافق کاپا برای تعیین توافق بین گزارش پزشک قانونی و مراکز دیگر استفاده شد.
یافته ها
بیشترین درصد مشخص کننده علت فوت غیر همسان مربوط به متخصصین داخلی 47/40درصد و کمترین درصد مشخص کننده علت فوت غیرهمسان مربوط به متخصصین جراحی اعصاب 1/85درصد می باشد.
نتیجه گیری
با توجه به میزان پایین تشخیص کلینیکی صحیح علت مرگ در این مطالعه اتوپسی روشی مطمئن در تعیین علت مرگ می باشد. بر اساس نتایج پیشنهاد می گردد که با توجه به آمار قابل ملاحظه تشخیص نادرست فرایندی طراحی گردد که پزشکان از نتایج کالبد گشایی و تعیین علت نهایی فوت بیماران خود اطلاع حاصل نمایند تا در صورت مواجه با بیماران مشابه تشخیص های بالینی صحیح تری داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!