بررسی باکتری های تجزیه کننده تانن جداسازی شده از پوست پسته و مدفوع بز تغذیه شده با پوست پسته

چکیده:
مقدمه
تانن ها پلی فنلهای سمی موجود در بسیاری از گیاهان از جمله پسته و محصولات فرعی آن هستند. انواعی از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها قادر به تحمل و تجزیه تانن هستند. هدف این پژوهش، جداسازی و بررسی باکتری های متحمل تانن از پوست تازه پسته و مدفوع بز قبل و بعد از تغذیه با پوست پسته ( منبع غنی از تانن) است.
مواد و روش‏‏ها: باکتری های تحمل کننده تانن به روش غنی سازی در محیط کشت حاوی تانن (تنها منبع کربن و انرژی) جداسازی شدند. توانایی تجزیه تانن با تشکیل هاله شفاف در اطراف کلونی ها در محیط کشت حاوی تانن تایید شد. حداکثر غلظت تانن قابل تحمل با افزایش غلظت تانن در محیط کشت تعیین شد. میزان تجزیه با اندازه گیری غلظت تانن موجود در محیط کشت باکتری در فواصل زمانی معیین محاسبه شد.
نتایج
جمعیت باکتری های تجزیه کننده تانن3/10 درصد باکتری های هتروتروف موجود بر پوست پسته بود. بیش از 50 درصد باکتری های تجزیه کننده تانن از مدفوع بز پس ازمصرف رژیم غنی از تانن جداسازی شدند. جدایه ها باسیل های گرم مثبت و منفی متعلق به جنس های کلبسیلا، سودوموناس، باسیلوس، اشریشیا و اتنروباکتر هستند. 4/71 درصد از جدایه ها قادر به تحمل غلظت 64 گرم بر لیتر تانن در محیط کشت بودند. باکتری های جداشده از مدفوع بز پس از تغذیه با پوست پسته بیش از 72 درصد از تانن محیط کشت را در 72 ساعت تجزیه کردند. درحالی که میزان تجزیه تانن در مورد باکتری های جدا شده از پوست پسته 17-75 درصد بود.
بحث و نتیجه گیری: رژیم غذایی غنی از تانن باعث القای تغییر در الگوی میکروبی دستگاه گوارش با افزایش جمعیت باکتری های متحمل تانن می شود. توانایی جدایه های این پژوهش دیدگاه جدیدی را در راستای نقش آن ها در تجزیه تانن از محیط زیست فراهم می کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
61 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!