بررسی مشکلات مدیریت سیاسی فضا در حریم شهر تهران

پیام:
چکیده:
حریم پایتخت، عرصه ای به وسعت تقریبی 5918 کیلومترمربع، معادل 10 برابر محدوده فعلی شهر تهران است. حریم شهر تهران فضایی است که بدون در نظر گرفتن مشکلات آن، در آینده نزدیک مشکلاتش را به شهر تهران انتقال خواهد داد. باید اذعان کرد که فضای حریم شهر تهران، جدای از شهر تهران نیست، بدین صورت که با افزایش جمعیت تهران و شهرهای همجوار تهران، رشد فیزیکی آن ها و گسترش ارتباطات، به سرعت حریم فعلی شهر تهران در هر سال تغییرات جدی خواهد داشت. این پژوهش بر اساس ماهیت موضوع یک پژوهش کاربردی است چرا که نتایج آن می تواند برای شهرداری کلان شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق به صورت اسنادی و بررسی شاخص های مدیریت سیاسی و حکمروایی شهری در کلان شهر تهران می باشد. شاخص های (جمعیتی، سیاسی، مدیریت سیاسی و حکمروایی شهری) شاخص های اصلی هستند، که داده های آن ها برای این پژوهش جمع آوری می شود. این مقاله به بررسی، شناخت و طبقه بندی مشکلات حریم شهر تهران پرداخته می شود و این که چگونه این مشکلات بر مشکلات شهر تهران افزوده خواهند شد. نتایج نشان می دهد؛ مساله حریم شهر تهران در گرداب سوء مدیریت مدیران شهری در هم پیچیده شده است و تداخل و ناهماهنگی مدیریت شهری که در حریم شهری به اوج خود می رسد. ساخت و سازهای بی رویه، کنترل نشده، همگی تصویر ناکارآمدی مدیریت حریم شهر تهران را نشان می دهد و با توجه به اینکه سند حریم پایتخت و احکام مربوط به آن یکی از اسناد مهم طرح جامع تهران (مصوب 1386 شورای عالی شهرسازی و معماری) است تاخیر در اجرایی شدن آن با تبعات منفی متعددی به لحاظ فضایی- کالبدی و اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی همراه خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!