پیش بینی موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی با رویکرد تلفیقی دیمتل فازی و روش میانگین وزنی فازی

چکیده:
با وجود محاسن بسیار زیاد برنامه ریزی منابع سازمان، بسیاری از سازمان ها در فرآیند پیاده سازی این سیستم ها با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند، شناسایی عواملی که سبب موفقیت پیاده سازی این گونه سیستم های برنامه ریزی و تولیدی کارآمد می شود می تواند گامی موثر در جهت توسعه سیستم های اطلاعاتی سازمان ها به شمار آید. در این تحقیق با شناسایی شاخصها و چارچوب های موجود برای پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی سعی شده است که این عوامل ارزیابی گردد. بدین منظور ابتدا با مرور ادبیات، 21 عامل کلیدی موفقیت ERP تدوین و در سه طبقه عوامل سازمانی، عوامل تاکتیکی و عوامل فنی قرارگرفتند که این عوامل در دو فاز قبل از اجرا (عوامل سازمانی) و حین اجرا (عوامل تاکتیکی و فنی) مرحله بندی شدند. روش نوینی با ترکیب نتایج DEMATEL فازی و FMCDM برای ارزیابی روابط علت و معلولی بین عوامل و همچنین پیش بینی موفقیت ERP در دو فاز قبل از اجرا و حین اجرا به کار گرفته شد تا بتوان در هر مرحله در صورت نیاز اقدامات اصلاحی انجام شود. شرکت ایران خودرو خراسان رضوی به صورت مطالعه موردی بررسی و با کمک نظر خبرگان سازمانی مدل ارائه شده مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان دهنده اهمیت عوامل حمایت و پشتیبانی مدیریت عالی سازمان، مشخص بودن اهداف ، مدیریت تغییر و مدیریت پروژه، آموزش، درگیرشدن کارکنان و وجود زیرساخت های سخت افزاری مناسب است و همچنین میزان موفقیت در فاز قبل از اجرا برابر با 0.57 می باشد که این مقدار کمتر از میزان مورد انتظار برای موفقیت پیاده سازی ERP می باشدکه لزوم اقدامات اصلاحی در عوامل سازمانی را برای موفقیت آشکار می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!