مطالعه اثر داروی بربرین بر بیان ژن Survivin در بیماران لوسمی لنفوسیتی مزمن

چکیده:
هدف
لوسمی لنفوسیتی مزمن یکی از انواع سرطان های خون است که با تکثیر بیش ازحد سلول های B همراه می باشد. این بیماری به طور تقریبی در مردان بالای 50 سال شایع تر است . CLL با نقص آپوپتوز در سلول های B همراه است. هدف ما در این مطالعه بررسی بیان پروتئین Survivin به عنوان پروتئین مهارکننده آپوپتوز در سلول های تک هسته ای خون محیطی بیماران CLL و افراد نرمال تحت تاثیر داروی بربرین در محیط In vitro است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 12 فرد مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن به عنوان گروه مورد مطالعه و 6 فرد سالم فاقد لوسمی لنفوسیتی مزمن، منطبق شده با سن بیماران به عنوان گروه کنترل موردبررسی قرار گرفت. بعد از اخذ خون از افراد، سلول های تک هسته ای خون محیطی به روش فایکول جداسازی شده و در دو گروه همراه با داروی بربرین (25 میکرومولار) و بدون دارو در محیط کشت سلول، کشت داده شدند؛ و بعد از 48 ساعت بیان ژن Survivin توسط دستگاه Real time PCR به روش سایبرگرین مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل مشخص نمود که سطح بیان ژن Survivin در بیماران مبتلا به CLL تحت تاثیر داروی بربرین به طور قابل توجهی نسبت به گروه بدون دارو (کنترل) پایین تر است (05/0P<)، درصورتی که سطح بیان ژن Survivin در افراد سالم تحت تاثیر داروی بربرین و بدون دارو (کنترل) تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0P>).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که یکی از مسیرهای القاء آپوپتوز توسط داروی بربرین احتمالا کاهش بیان ژن Survivin است. کاهش بیان mRNA این ژن و پروتئین آن موجب القا آپوپتوز در سلول های سرطانی لوسمی لنفوسیتی مزمن شده است درحالی که این دارو بر روی سلول های افراد نرمال تاثیر محسوسی نداشته است. ازآن جایی که داروی بربرین در بعضی موارد در کلینیک در دست استفاده است باید در نظر داشت این نتایج می تواند به عنوان یک گزینه درمانی در CLL نیز مطرح شود
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!