بررسی میزان آگاهی، نگرش و عمل کرد والدین کودکان پیش دبستانی در زمینه اهمیت حفظ دندان شیری

چکیده:
هدف
آگاهی یک مولفه ی لازم برای تغییرات رفتاری شامل رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری های دهانی می باشد. خانواده مهم ترین نقش را در رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان دارد. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عمل کرد والدین کودکان پیش دبستانی مراجه کننده به کلینیک ویژه دانشکده دندان پزشکی سمنان در مورد اهمیت حفظ دندان های شیری و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی برروی 267 نفر از مادران کودکان پیش دبستانی مراجه کننده به کلینیک ویژه دانشکده دندان پزشکی شهر سمنان در سال 1394 انجام شد. روش جمع آوری داده ها پرسش نامه و مصاحبه حضوری بود. ابزار ساخته شده، پرسش نامه ای 22 بخشی شامل 21 سوال چند گزینه ای و 1 سوال تشریحی بود.
یافته ها
آگاهی والدین در 1/51 درصد موارد ضعیف و 9/48 درصد خوب بود. 60 درصد از والدین، عمل کرد مناسبی داشتند و وضعیت اقتصادی پایین تر با عمل کرد پایین تر افراد و نگرش والدین با عمل کرد آن ها در مراقبت از دندان های شیری ارتباط معناداری داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به آگاهی ضعیف والدین، آموزش به آن ها در زمینه اهمیت مراقبت از دندان های شیری، باید به طور مداوم در راستای نیازهای فردی کودک و والدین انجام شود تا برنامه های پیش گیری از بیماری های دهان و دندان در کودکان به موفقیت برسند. هم چنین تمهیداتی جهت دسترسی تمام افراد جامعه به منابع اطلاعاتی و آموزشی وسیع تر فراهم شود
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!