اثربخشی تمرین تناوبی پرشدت بر میزان دوپامین سرم و بهبود مهارت های ادراکی- حرکتی در دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه

پیام:
چکیده:
اهداف
اختلال بیش فعالی/نقص توجه، یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که با علایم بیش فعالی، عدم توجه و تکانش گری شناخته می شود. این اختلال می تواند به فرآیند مهارت حرکتی آنان نیز آسیب وارد نماید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین سرم و بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی در پسران مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در سال 1394، 20 نفر از دانش آموزان پسر نوجوان مدارس شرق تهران که دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. در گروه تجربی، تمرین تناوبی پرشدت، 3 روز در هفته به مدت 6 هفته انجام شد. در ابتدا و پایان دوره، شاخص های تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی- حرکتی در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها به کمک نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون های T زوجی و T مستقل تحلیل شدند.
یافته ها
در گروه تجربی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون، سطح دوپامین افزایش معنی دار (01/0=p) و نمایه توده بدنی (001/0=p) و درصد چربی بدن (002/0=p) کاهش معنی دار یافت. همچنین افزایش امتیاز آزمون تبحر حرکتی در گروه تجربی از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0=p). هیچ یک از متغیرها طی 6 هفته در گروه کنترل تغییر معنی داری نداشتند (05/0p>).
نتیجه گیری
6 هفته تمرین تناوبی شدید موجب بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی و افزایش سطوح دوپامین سرم در پسران مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!