ضرورت بررسی مبانی فقهی زایمان سزارین در آموزش پزشکی با تاکید بر طرح تحول نظام سلامت

چکیده:
زمینه و هدف
فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی و کاهش زایمان سزارین، همواره یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است و یکی از هشت هدف تعریف شده در طرح تحول نظام سلامت کشور محسوب می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تبیین مبانی زایمان سزارین از منظر علم فقه بود؛ چرا که دو علم طب و فقه می توانند در برخی زمینه ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند. در سایه این ارتباط و با استفاده از منابع ارزشمند اسلامی، می توان موجبات بهبود برنامه ریزی های آموزشی و تقویت بازدهی تدریس و آموزش را فراهم نمود تا بعضی مسایل پزشکی را بهتر به دانشجویان این حوزه و نیز به مردم آموزش داد.
روش کار
این مطالعه به روش تحقیقات کتابخانه ای انجام شد و با مطالعه متون و منابع معتبر و دسته اول فقهی، روایی و تفاسیر شیعه، مبانی دینی زایمان طبیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین، در این رهگذر از کتب، مقالات و پایان نامه های حوزه پزشکی و نیز آرای صاحب نظران این حوزه استفاده شد و اشتراکات منابع مذکور نیز ذکر گردید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود. ملاک انتخاب منابع مورد استفاده، اعتبارسنجی هر یک از آن ها در زمینه های فقهی، روایی و نیز علم پزشکی بود.
یافته ها
با مطالعه تعداد زیادی از کتب فقهی، روایی و برخی کتاب های پزشکی همسو با موضوع بحث، این یافته به دست آمد که زایمان طبیعی به جز در موارد ضرورت، بر زایمان سزارین ارجحیت علمی و عقلی دارد و بر خلاف فوایدی که زایمان طبیعی دارد، زایمان سزارین در مقابل آن قد برافراشته و امروزه رواج زیادی پیدا کرده است. یکی از مهم ترین یافته های تحقیق حاضر این بود که زایمان سزارین علاوه بر مضرات زیاد، می تواند به صورت غیر مستقیم در تحدید نسل (کاهش جمعیت) تاثیر داشته باشد؛ چرا که مساله محدود نمودن نسل انسان در قواعد فقه اسلامی، مصداق قاعده «لاضرر و لاضرار فی الإسلام» قرار می گیرد؛ بدین مفهوم که در اسلام هر گونه ضرر رساندن به خود یا دیگری نفی شده است و مشروعیت ندارد. همین امر دلیل مناسبی است تا پای فقه اسلامی به میان آید و این موضوع از منظر فقه و روایات مورد تحلیل و اعتبارسنجی قرار گیرد و در مسیر توسعه آموزش پزشکی، راهنمای دانشجویان و محققان باشد.
نتیجه گیری
زایمان سزارین از جمله مسایلی است که بر خلاف تصور عوام، فقه اسلامی درباره آن بحث کرده و نظرات خود را بیان داشته است. نتایج حاصل شده نشان داد که عمل سزارین با وجود درد کمتر نسبت به نوع طبیعی، به جز در موارد خاص و دارای ضرورت، هیچ ترجیحی بر زایمان طبیعی ندارد و روایات و فتاوای متعددی در فقه اسلام تایید کننده این موضوع می باشند. از سوی دیگر، مبحث سزارین موضوع قواعد فقه اسلامی نیز قرار گرفته است و مطابق قاعده مشهور «لاضرر و لاضرار فی الإسلام»، هرآنچه که موجبات ضرر را برای انسان ایجاد نماید، نهی و نفی می شود. یکی از عمده ترین آسیب هایی که زایمان سزارین به صورت غیر مستقیم به حیات بشری وارد می کند، تشدید بحران تحدید نسل می باشد که مطابق قاعده لاضرر، انجام آن به شدت نهی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 504
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!