بررسی رابطه تاب آوری با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری

چکیده:
زمینه و هدف
پرستاران با استرس های زیادی روبه رو هستند. دانشجویان پرستاری نیز با وجود تجربه کم، مجبور به مواجهه با عوامل استرس زای زیادی می باشند که این مواجهات آنان را دچار فرسودگی تحصیلی می نماید. از طرف دیگر، میزان تاب آوری نقش مهمی در کاهش نتایج منفی و افزایش نتایج مثبت ناشی از استرس ایفا می کند که می تواند بر فرسودگی تحصیلی نیز تاثیرگذار باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تاب آوری با فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش کار
این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی بود. نمونه معادل جامعه و شامل161 دانشجوی رشته پرستاری بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه تاب آوری Connor و Davidson و پرسش نامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران جمع آوری شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و آزمون های Independent t و واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری داده ها در نظر گرفته شد.
یافته ها
7/95 درصد (154 نفر) شرکت کنندگان در رده سنی 24-19 سال قرار داشتند که از این تعداد، 7/62 درصد را زنان و 3/37 درصد را مردان تشکیل دادند. بر اساس یافته ها، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی، 65/8 ± 56/41 و نمره تاب آوری، 57/11 ± 32/66 به دست آمد. نتایج ضریب همبستگی Pearson حاکی از آن بود که بین تاب آوری و فرسودگی تحصیلی ارتباط معنی دار و معکوسی وجود داشت (26/0- = r، 001/0 = P).
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر، رابطه معنی داری بین تاب آوری و فرسودگی تحصیلی در میان دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان مشاهده شد؛ به طوری که افرادی که تاب آوری بالاتری داشتند، فرسودگی تحصیل کمتری را گزارش نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
476 تا 487
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!