کنترل اجتماعی و قانون گریزی رانندگی

چکیده:
قانون گریزی رانندگی یکی از مسائل اجتماعی مهم در تمام جوامع است. چرا که به طور گسترده باعث اتلاف انرژی، اتلاف وقت، آلودگی زیست محیطی، ناراحتی های روانی، تصادفات، مرگ ومیر و خسارت های مالی و مادی می شود. هدف پژوهش حاضر این است که قانون گریزی را در بین رانندگان شهر شیراز بررسی و رابطه آن را با کنترل اجتماعی، واکاوی کند. روش به کاررفته در این پژوهش، روش پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان زن و مرد 64-20 ساله شهر شیراز می باشند که دارای گواهینامه رانندگی بوده و در سطح شهر رانندگی می کنند. با استفاده از فرمول کوکران، 440نفر از شهروندان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های مطالعه نشان داد میزان قانون گریزی رانندگی در بین رانندگان شهر شیراز بالاست. هم چنین یافته های تحلیلی تحقیق نشان می دهد، رابطه معناداری بین کنترل اجتماعی با قانون گریزی رانندگان وجود دارد و کنترل اجتماعی قادر است 12/0درصد واریانس قانون گریزی رانندگی را تبیین کنند. علاوه بر این، رابطه معناداری بین جنسیت و میزان رانندگی در طول 24ساعت با قانون گریزی رانندگی وجود دارد، اما قانون گریزی رانندگی برحسب سن، وضع تاهل، مدت زمان اخذ گواهینامه، نوع اتومبیل، تحصیلات و قومیت تفاوت معناداری نشان نمی دهد. نتایج کلی پژوهش نشان داد که با ارتقای کنترل اجتماعی، می توان قانون گریزی رانندگی را به عنوان یکی از مسائل اجتماعی مهم کشور تسکین داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!