توجی هات جرم زدایی از مصرف مواد مخدر آرام؛ مطالعه تطبیقی درحقوق کیفری هلند و ایالات متحده آمریکا

چکیده:
بحث جرم زدایی از مصرف مواد مخدر آرام و یا نرم که متعاقب طبقه بندی مواد مخدر به دو گروه آرام و سخت مطرح شده است، دارای سابقه علمی و عملی بسیاری در دو کشور هلند و ایالات متحده آمریکا است. مواد مخدر آرام به آن دسته از مواد مخدر گفته می شود که از حیث اعتیادآوری بسیار ضعیف بوده و دارای آثار درمانی بالایی هستند. جرم زدایی از مصرف مواد مخدر آرام، مستظهر به دلایل و توجی هات حقوقی و بهداشتی است. از بعد حقوقی گفته شده که مساله مواد مخدر اولا و بالذات مساله ای مربوط به حوزه بهداشت و درمان است و مداخله حقوق کیفری در این حوزه تنها باید به عنوان آخرین حربه قلمداد گردد. به علاوه از دیدگاه کیفرشناختی، مجازات مصرف کنندگان مواد مخدر آرام، بی جهت، بی اثر، بدون نفع و فاقد ضرورت است. احترام به حریم خصوصی افراد و باورهای مذهبی ایشان از یکسو و اجتناب از برچسب زدن به مصرف کنندگان این مواد از جمله توجی هات حقوق بشری در موافقت با جرم زدایی است. از بعد بهداشتی نیز موافقان با تکیه بر کثرت تحقیقات علمی و گزارشات رسمی منتشرشده بر این باورند که نه تنها مصرف برخی از انواع مواد مخدر آرام مانند حشیش موجب بروز بیماری نیست، بلکه نقش موثری در درمان امراض صعب العلاجی همچون ام.اس، ایدز، هپاتیت، دردهای مزمن و... دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!