تاثیر کاربرد کودهای نیتروژن، فسفر به همراه کود زیستی بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا (Phaseolus vulgaris L.) در منطقه لاهیجان

پیام:
چکیده:
به منظور مطالعه تاثیر کاربرد کودهای نیتروژن، فسفر به همراه کود زیستی بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا (توده بومی پاچ باقلا)، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در لاهیجان در سال 1392 اجرا شد. تیمارها شامل: کود نیتروژن (اوره) در سه سطح صفر، 60 و 120 کیلوگرم در هکتار، کود شیمیایی فسفر در سه سطح صفر، 40 و 80 کیلوگرم در هکتار و کود زیستی ریزوبیوم، باسیلوس و سودوموناس در دو سطح کاربرد و عدم کاربرد بود. نتایج نشان داد که برهمکنش های کود نیتروژن در کود فسفر و کود فسفر در کود زیستی بر عملکرد دانه و برهمکنش کود نیتروژن در کود فسفر در کود زیستی بر صفات تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، تعداد دانه در بوته و وزن صد دانه معنی دار بود. مقایسه میانگین ها نشان داد که بیشترین عملکرد دانه در برهمکنش 120 کیلوگرم نیتروژن در هکتار و 80 کیلوگرم فسفر در هکتار (1556 کیلوگرم در هکتار) و کمترین آن در تیمار شاهد (451 کیلوگرم در هکتار) به دست آمد. بیشترین مقدار صفات تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف و وزن صد دانه در ترکیب تیماری120 کیلوگرم کود نیتروژن و 40 کیلوگرم کود فسفر در هکتار به همراه استفاده از کود زیستی به دست آمد. با توجه به نتایج فوق احتمال می رود تلفیق کودهای زیستی فسفره و شیمیایی توام با کود شیمیایی نیتروژن قادر به تامین بخشی از نیازهای غذایی لوبیا باشد که نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!