تعیین ارزش تشخیصی روش آنالیز منحنی ذوب مبتنی بر Multiplex Real time برای شناسایی گونه های انتروکوکوس

چکیده:
سابقه و هدف
انتروکوکوس ها می توانند سبب آلوده شدن فرآورده ای غذایی شوند. هدف از این پژوهش، جداسازی گونه های مختلف انتروکوکوس بر اساس روش Curve Analyzing Melting مبتنی بر Real time PCR در نمونه های مواد غذایی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 138 نمونه مختلف (گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر، پنیر) آلوده به گونه های مختلف انتروکوک از مجموع 510 نمونه مورد بررسی از سطح شهر جمع آوری شد. شناسایی گونه های مختلف انتروکوکوس با هدف قرار دادن سایت های انحصاری در گونه های مختلف و طراحی پرایمرهای اختصاصی برای این نواحی بر اساس روشCurve Analizing Melting مبتنی بر Real time PCR صورت گرفت.
یافته ها
بر اساس آنالیز منحنی های ذوب به روش Real Time PCR، 84 ایزوله (86/60 درصد) انتروکوکوس فکالیس، 48 ایزوله (78/34 درصد) انتروکوکوس فاسیوم، 1 ایزوله (7/0 درصد) انتروکوکوس گالیناروم، 4 ایزوله (8/2 درصد) انتروکوکوس آویوم و 1 ایزوله (7/0 درصد) به عنوان انتروکوکوس کاسلی فلاووس شناسایی شدند. بیش ترین فراوانی ایزوله های انتروکوک به دست آمده مربوط به نمونه های گوشت مرغ با 29 نمونه (63/24 درصد) و گوشت قرمز با 21 نمونه (44/51 درصد) بود. هم چنین با قرار دادن نتایج حاصل از تعیین توالی آزمون PCR به عنوان شاخص استاندارد، حساسیت و ویژگی روش فنوتیپی برای انتروکوکوس فکالیس به ترتیب 78/94 درصد و 74/90 درصد، برای انتروکوکوس فاسیوم 13/89 درصد و 77/97 درصد، برای انتروکوکوس گالیناروم 50 درصد و 52/98 درصد، برای انتروکوکوس آویوم 66/66 درصد و 52/98 درصد و برای انتروکوکوس کاسلی فلاووس 50 درصد و 56/98 درصد به دست آمد. ارتباط معنی داری بین نوع نمونه و پراکنش گونه های انتروکوکوس مشاهده شد (05/0p≤).
استنتاج: باتوجه به گستردگی و خطاپذیر بودن روش های فنوتیپی در تعیین گونه انتروکوکوس ها ، و حسایت و ویژگی پایین این روش، استفاده از یک روش حساس و سریع الزامی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!