ارزیابی اثر ضد دیابتی عصاره متانولی قارچ ترامتس ورسیکالر بر روی موش سوری نر

چکیده:
سابقه و هدف
دیابت از بیماری های متابولیکی غدد درون ریز است که با فقدان انسولین (نوع1) یا نقص عملکرد انسولین(نوع2) مشخص می شود. بررسی اثر بخشی ترکیبات طبیعی در درمان بیماری های مختلف از جمله دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است لذا، در این مطالعه اثر ضد دیابتی عصاره متانولی قارچ ترامتس ورسیکالر بروی موش سوری بررسی شد.
مواد و روش ها
قارچ از جنگل اطراف نکاء (مازندران) جمع آوری و با متانول عصاره گیری شد. 30 موش سوری نر به طور تصادفی به 6 گروه5 تایی تقسیم شدند.گروه 1: غیر دیابتی (نرمال)، گروه های 2، 3 و 4 دیابتی به ترتیب عصاره متانولی قارچ با دوز 500، 1000 و 1500 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، گروه 5: دیابتی + انسولین (ایزوفان) به میزان 6 واحد بر کیلوگرم و گروه6: دیابتی + حلال عصاره (نرمال سالین 9/0 درصد) می باشند. برای ایجاد دیابت از استرپتوزوسین با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن استفاده شد و تزریقات به صورت درون صفاقی انجام گرفت. 24ساعت پس از آخرین تزریق، خونگیری انجام و پس از سانترفیوژ، سرم جهت سنجش میزان گلوکز ALT ، AST ، ALP ، ، کلسترول، تری گلیسیرید، BUN، کراتینین و HDL جدا شده و 1/0 گرم بافت کبدی نیز جهت مطالعه هیستوپاتولوژی هموژنیزه گردید.
یافته ها
نتایج حاکی از کاهش معنی دار میزان گلوکز، تری گلیسیرید و آنزیم ALT در گروه های تیمار شده با عصاره متانولی قارچ ترامتس ورسیکالر نسبت به گروه شاهد دیابتیک دریافت کننده حلال حامل عصاره می باشد (05/0>p). در مطالعات پاتولوژی مشاهده شد که تخریب در بافت کبد در گروه های دریافت کننده عصاره نسبت به گروه شاهد کم تر بوده است.
استنتاج: با توجه به یافته های حاصل، عصاره متانولی قارچ ترامتس ورسیکالر ممکن است در درمان و پیشگیری از دیابت و محافظت کبدی در فاز بالینی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!