تغییرات مولفه های فرکانسی و زمانی الکترورتینوگرام در بیماران مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا در مقایسه با افراد سالم

چکیده:
سابقه و هدف
رتینیت پیگمنتوزا (RP) نوعی از دژنراسیون های شبکیه است که بر سیگنال های چشم اثرگذار است. الکترورتینوگرام (ERG) سیگنالی است که در تشخیص و پایش این بیماری نقش مهمی دارد و اطلاعاتی دارد که تنها با آنالیز آن در حوزه زمان نمی توان به آن ها دست یافت. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بیماری RP بر مولفه های زمانی، فرکانسی و زمان فرکانسی ERG با استفاده از روش های پردازش تبدیل فوریه و موجک بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی از 18 چشم بیمار مبتلا به RP و 20 چشم سالم سیگنال ERG با تحریک فلش زنون ثبت شد. پس از استخراج مولفه های زمان تاخیر و دامنه سیگنال ها با نرم افزار متلب، تبدیل فوریه و موجک روی سیگنال ها انجام و فرکانس مد و فرکانس های اصلی تشکیل دهنده سیگنال و زمان وقوع آن ها استخراج شد. سپس تفاوت بین میانگین های کلیه مولفه ها بررسی و آنالیز گردید.
یافته ها
نتایج حاکی از افزایش زمان تاخیر و کاهش دامنه سیگنال ERG، عدم تفاوت معنی دار میانگین فرکانس مد بین بیماران RP و افراد سالم و کاهش معنی دار فرکانس های اصلی تشکیل دهنده سیگنال ERG و افزایش زمان وقوع آن ها بود. هم چنین با توجه به سیر پیشرفت بیماری در بیماران RP یک یا دو فرکانس از سه فرکانس اصلی حذف شده بودند.
استنتاج: بیماری RP می تواند سبب تغییراتی در مولفه های زمانی و زمان- فرکانسی ERG شود. با به کار بستن تبدیل موجک روی سیگنال های ERG بیماران RP و تبدیل شاخص های موجود در آن ها به حوزه فرکانس می توان به موقعیتی از شبکیه پی برد که این بیماری تاثیر بیش تر بیش تری بر آن می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!