اثر تداخل علف های هرز، تاریخ کاشت و روش کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد لوبیاقرمز (Phaseolus vulgaris L.)

چکیده:
به منظور ارزیابی تداخل علف های هرز، تاریخ کاشت و روش کاشت بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد لوبیاقرمز رقم اختر، آزمایشی به صورت کرت های دوبارخرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال 1393 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام شد. کرت های اصلی، فرعی و فرعی فرعی به ترتیب شامل روش کاشت در دو سطح (یک ردیفه و دوردیفه) که در دو حالت عدم کنترل و کنترل علف های هرز در سه تاریخ کاشت (25 اردیبهشت، 11 خرداد و 28 خرداد) انجام شد. ویژگی های مورد مطالعه شامل تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، وزن صد دانه، طول غلاف، وزن غلاف، تعداد شاخه فرعی، سطح برگ، عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه بودند. نتایج نشان داد که وزن خشک علف های هرز پهن برگ در روش کاشت یک ردیفه (76/548 گرم برمترمربع) به طور معنی داری بیشتر از روش کاشت دو ردیفه (1/183 گرم برمترمربع) بود، ولی سایر صفات اندازه گیری شده تحت تاثیر روش کاشت قرار نگرفت. تاریخ کاشت 25 اردیبهشت و 11 خرداد در بسیاری از صفات اندازه گیری شده اختلاف معنی داری نداشتند؛ اما در مقایسه با تاریخ کاشت 28 خرداد برتری داشتند. بر اساس نتایج تجزیه علیت، تعداد غلاف در بوته، وزن صد دانه و عملکرد بیولوژیک بیشترین اثر مستقیم را بر عملکرد دانه داشتند. به طور کلی، تاریخ کاشت 11 خرداد با روش کاشت دو ردیفه می تواند در منطقه باجگاه شیراز پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 201
لینک کوتاه:
magiran.com/p1654445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!