اثرمحلول پاشی عناصر منگنز و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه لوبیاقرمز (Phaseolus vulgaris L.)تحت شرایط خشکی

چکیده:
به منظور مطالعه اثر محلول پاشی عناصر منگنز و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه ی لوبیاقرمز
(Phaseolus vulgaris L.)در شرایط خشکی آزمایشی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شهرکرد به صورت اسپلیت پلات فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. تنش خشکی به عنوان فاکتور اصلی شامل سه سطح S1، S2و S3 (به ترتیب آبیاری پس از 50، 70 و 90 میلی متر تبخیر از تشت کلاس A) و فاکتور فرعی شامل ترکیب فاکتوریل محلول پاشی عناصر منگنز و روی، هر کدام در سه سطح شامل محلول‎پاشی با آب مقطر، محلول پاشی 5/1 در هزار و محلول پاشی 3 در هزار از منابع سولفات منگنز و سولفات روی بود. نتایج نشان داد که تنش خشکی اثر معنی داری بر کلیه صفات مورد بررسی داشت و بیشترین مقادیر تعداد غلاف در بوته (2/14)، عملکرد دانه (4/3172 کیلوگرم در هکتار) و عملکرد بیولوژیک (1/9124 کیلوگرم در هکتار) مربوط به تیمار S1بود؛درحالی که بیشترین مقادیر تعداد دانه در غلاف (7/4)، وزن صد دانه (26گرم) و شاخص برداشت (4/36) در تیمار S2به دست آمد. کمترین مقادیر صفات اندازه گیری شده در تیمارS3مشاهده شد؛ به نحوی که تعداد غلاف در بوته (5)، تعداد دانه در غلاف (6/3)، وزن صد دانه (4/21گرم)، عملکرد دانه (5/774کیلوگرم در هکتار)، عملکرد بیولوژیک (7/5451کیلوگرم در هکتار) و شاخص برداشت (6/13) نسبت به تیمار شاهد به ترتیب به میزان 8/64، 20، 6/12، 6/75، 2/40 و 8/60درصد کاهش یافتند. اثر ساده محلول پاشی عناصر منگنز و روی نیز در مورد کلیه صفات، به جز شاخص برداشت و وزن دانه معنی دار و متناسب با افزایش مصرف عناصر مورد بررسی، از روند افزایشی برخوردار بود، به نحوی که عملکرد دانه در تیمارهای محلول پاشی 3 در هزار منگنز و روی نسبت به تیمار شاهد به ترتیب به میزان 3/36 و 2/28درصد افزایش یافت. بررسی اثرات متقابل نیز نشان داد که در شرایط تنش خشکی محلول پاشی منگنز اثر مساعد تری نسبت به محلول پاشی روی در مورد صفات تعداد غلاف در بوته و عملکرد دانه داشت. به طورکلی اگرچه محلول پاشی منگنز و روی سبب افزایش عملکرد دانه گردید، اما در شرایط تنش خشکی، محلول پاشی منگنز تاثیر بهتری در تخفیف اثرات سوء تنش خشکی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1654448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!