بررسی عملکرد شناختی پس از تماس با سطوح مختلف تراز فشار صوت در مطالعه کارآزمایی بالینی. آیا تراز 65 دسیبل ایمن است؟

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
علاوه بر اثرات نامطلوب صدا در سیستم شنوایی، می توان به اثرات غیر شنوایی نیز اشاره کرد که سبب آزار و ناراحتی فیزیولوژیکی و اختلال در عملکردهای شناختی می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین عملکرد شناختی پس از تماس با سطوح مختلف تراز فشار صوت در یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (Befor after clinical trial) بود که به منظور بررسی اثرات صدا بر عملکرد شناختی 12 نفر (6 زن و 6 مرد) از دانشجویان دارای محدوده سنی 22-27 سال و شاخص توده بدنی kg/m2 25-20 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موردبررسی قرار گرفتند. بدین منظور از منبع صوتی با فرکانس مشخص شده در تراز فشار صوت 65،75 و 85 دسی بل و سنجش زمان واکنش با دستگاه «Reaction Timer» برای اندازه گیری عملکرد شناختی استفاده شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون آماری pair-T test، Anova (آنالیز واریانس) با سطح معنی دار 05/0 استفاده شد.
یافته ها
با اعمال تراز فشار صوت 65 دسی بل در مقایسه با قبل از اعمال تراز فشار صوت 65 دسی بل منجر به افزایش میانگین زمان واکنش انتخابی رنگ ها (041/0 = P) و صداها (038/0 = P) به صورت معنی داری شد. همچنین با افزایش تراز فشار صوت از 65 دسی بل به 75 و سپس 85 دسی بل میانگین زمان واکنش نیز افزایش معنی داری (001/0 > P) داشت.
بحث و نتیجه گیری
علاوه بر تراز فشار صوت 75 و 85 دسی بل محدوده تراز فشار 65 دسی بل را نمی توان محدوده ایمن برای اثرات غیر شنوایی با توجه به تاثیرات آن بر عملکرد شناختی در نظر گرفت و این موضوع در مشاغلی که افراد با صدای زیاد مواجهه دارند و اختلال در عملکرد شناختی (زمان واکنش، توجه و...) باعث افزایش ریسک می گردد باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
967 تا 975
لینک کوتاه:
magiran.com/p1654806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!